Alle veje fører til Rom

Del på email
Videresend til kollega

Formål

Gruppedynamisk eksperiment, hvor eleverne lærer at afstemme forventninger og valg.

Rekvisitter

Ingen.

Sådan gør du

Lokalet

I skal bruge et tomt lokale. Eller gå udenfor.

Opstilling

Alle eleverne stiller sig et tilfædigt sted i lokalet.

Info

Start med at fortælle, at eleverne kun får 10 skridt at gøre med, og det gælder om at komme så tæt på hinanden som muligt.

Retning

Underviseren skal først sige et antal skridt, derefter skal eleverne gå det antal skridt i den retning næsen peger.

Skift retning

Når eleverne har gået det antal skridt, underviseren har sagt, skal de ændre deres retning, de bestemmer selv hvilken retning.

Nye antal skridt

Underviseren siger nu et nyt antal skridt, eleverne skal gå.

Nået til 10

Når underviseren kommer til det 10. skridt, stopper I aktiviteten og ser, hvor langt eleverne er fra hinanden.

8.jpg

Snak

Efter en runde, tager I en snak om, hvordan eleverne kan ende endnu tættere på hinanden. Derefter prøver I igen.

Beskrivelse

Et helst tomt stort lokale vælges, f.eks. gymnastiksalen. Eleverne bliver bedt om at stå det sted, de bedst synes om. Underviseren fortæller, at alle har ti skridt i alt. Eleverne skal nu, ved hjælp af de ti skridt, komme så tæt på hinanden som muligt. De skal helst mødes i et punkt. Underviseren starter med at sige, et antal skridt eleverne skal gå, de skal gå i den retning næsen peger. Derefter må de gerne dreje sig i en ny retning. Underviseren beordrer f.eks. 3 skridt. Derefter vælger eleverne en ny retning. Underviseren beordrer herefter f.eks. 5 skridt, indtil underviseren har nået 10 skridt. Når legen er færdig, skal der snakkes om, hvordan eleverne, næste gang, kan få et endnu bedre resultat.

Variation

Antal skidt, I kan prøve med 10, 20 og 30 skridt.