Eleverne skal ved forskellige stationer lave forskellige bevægelser. Efter en bestemt tid skal eleverne måle pulsen. Stationerne kunne være følgende:
1: Træd op på og ned fra en stol i 30 sek., 60 sek., 90 sek., og mål puls efter hver tidsperiode.
2: Løb en fast distance 5 gange, 10 gange, og 15 gange og mål puls efter hver arbejdsperiode.
3: Lav 5, 10 eller 15 kolbøtter og mål puls efter hver arbejdsperiode.
4: Stå stille med bøjede ben i 10, 20, 30, 40 og 60 sek., og mål puls efter hver arbejdsperiode.
Måling af puls lægger op til arbejdet med følgende: Kroppen, dens funktioner, motion og bevægelse m.m. Gennemsnitspuls på klasseniveau i hvile, kontra efter en given arbejdsperiode. Puls som funktion af arbejdstid. Puls som funktion af højde, vægt, fod, benlængde, låromkreds m.m. Gennemsnits kondital på klasseniveau samt frekvens af elevernes forskellige kondital. Disse kondital kan evt. sammenlignes med kondital på landsniveau.