Fugleredegynge-del 1

Videresend til kollega

Rekvisitter

Fugleredegynge med stativ

Sådan gør du

Muskelarbejde

Barnet klatre op i gyngen med hjælp fra en voksen og mærker derved egen muskelarbejde. Det vil sige, at barnet kan få en hånd under foden som en hestesko eller ved at støtte barnet omkring hoften. Hjælpen er med til at stabilisere balance og give stimuli til muskel-ledsansen.

Barnet

Det afgørende er trinvist at lade barnet overtage ansvar for egen bevægelse og kropsarbejde. Den voksne kan hjælpe med at holde gyngen i ro, men lad gerne barnet selv klatre op i gyngen.

Holde fast

Børn kan ikke altid nå to reb. Men det er afgørende at lære barnet at holde fast i gyngens ramme eller masker. Det er en god regel at sætte hænderne bag egen sideflade. Man beskytter sine håndled ved at lære barnet at sidde med fingrene, så de peger frem mod fødderne.

Den voksne

Den voksne er den styrende og kan lade barnet sidde… stå, ligge på ryggen eller maven. Fortsæt med mere vovede stillinger i gyngen: at sidde uden at holde ved, starte rolig og efterfølgende variere tempo eller rytme.

Automatisere

Man må automatisere en ting af gangen. Det er dog en ønskelig udvikling, at barnet magter at prøve flere ting på samme tid – fx at gynge og samtidig lege med rim, remser og sange.

Se animationen

Beskrivelse

Barnet klatre op i gyngen med hjælp fra en voksen og mærker derved egen muskelarbejde. Det vil sige, at barnet kan få en hånd under foden som en hestesko eller ved at støtte barnet omkring hoften. Hjælpen er med til at stabilisere balance og give stimuli til muskel-ledsansen. Det afgørende er trinvist at lade barnet overtage ansvar for egen bevægelse og kropsarbejde. Den voksne kan hjælpe med at holde gyngen i ro, men lad gerne barnet selv klatre op i gyngen. Børn kan ikke altid nå to reb. Men det er afgørende at lære barnet at holde fast i gyngens ramme eller masker. Det er en god regel at sætte hænderne bag egen sideflade. Man beskytter sine håndled ved at lære barnet at sidde med fingrene, så de peger frem mod fødderne. Den voksne er den styrende og kan lade barnet sidde, stå, ligge på ryggen eller maven. Fortsæt med mere vovede stillinger i gyngen: at sidde uden at holde ved, starte rolig og efterfølgende variere tempo eller rytme. Man må automatisere en ting af gangen. Det er dog en ønskelig udvikling, at barnet magter at prøve flere ting på samme tid – fx at gynge og samtidig lege med rim, remser og sange. Gyngens store fortjeneste er i usædvanlig grad at stimulere vestibulærsansen og dermed også alle bevægelser, der bygger på og er afhængig af en god balance.

Tilsvarende aktiviteter