Kastering med kastebolde og ærteposer

Videresend til kollega

Rekvisitter

Kastering, hulahopringe, ærteposer

Sådan gør du

Område

Gulvarealet flyder med ærteposer og/eller bløde bolde i flere farver. Op af væggen står kasteringen og hulahopringe i fire farver som ligger i den ønskede kasteafstand fra kasteringen.

Leder og finder

De blå bolde indsamles og placeres i den blå ring og de gule bolde i den gule ring o.s.v.

Sprogstimulering

Børnene benævner tydeligt farver, former og evt. antal. Især er det helt oplagt at styrke legen med en leg i forholdsord fx “kan du lægge den gule bold ind i den gule ring, som ligger på gulvet”.

Underhåndskast

Børnene lærer først at kaste underhåndskast.

Overhåndskast

Ved overhåndskast er det vigtigt hvordan de står, for at understøtte kraften og et forløb i muskelarbejdet.

Krydsbevægelse

At stå korrekt med modsatte ben af kastearmen fremme, så barnet træner i en krydsbevægelse og udnytter de store muskelgrupper på kroppen.

Kraft

Børnene lærer efterhånden at styre kraften i bevægelserne, med andre ord at de lige nemt kan kaste kort, mellem eller langt med boldene og samtidig ramme kasteringen.

Kasteringen

Kasteringen er en lille måltavle i form af fem rum, og især er bullseye markeret ved en rød ring. Det er oplagt at tælle og dermed igen bekræfte forbindelsen mellem fysisk aktivitet og sprogstimulering.

Se animationen

Beskrivelse

Velvalgt med denne målgruppe af små dagpleje- og vuggestuebørn er at indkredse legen til at handle om farver. Gulvarealet flyder med ærteposer og/eller bløde bolde i flere farver og børnene får som opgave at fokusere på sammenhængen mellem ærte-posernes farve og små hulahopringe i samme farver. De blå bolde indsamles og placeres i de blå ringe og de gule bolde i den gule ring. Det er afgørende at fokusere på den tidlige sprogstimulering og derfor netop tydeligt benævne farver, former, antal og selve instruktionen og målet med aktiviteten. Især er det helt oplagt at styrke legen med en leg i forholdsord fx at man både kan forvente af barnet at det kan fortælle hvor det har hentet/fundet bolden og hvor bolden kan bringes hen. Således kan ordvekslingen lyde noget i retning af: “kan du lægge den gule bold ind i den gule ring, som ligger på gulvet”.
Umiddelbart får børnene nemt den indskydelse at kaste med boldene og der er det afgørende at styre om de skal bringes eller kastes. Dernæst hvordan de kan kaste, og om man som aktivitets-styrer er optaget af teknikker knyttet til kast. Skal de lære at kaste underhåndskast eller overhåndskast og hvordan skal de står for at understøtte kraften og et forløb i muskelarbejdet. Ved at stå korrekt med modsatte ben af kastearmen fremme så de træner i en krydsbevægelse og udnytter de store muskelgrupper på kroppen.
På sigt er det afgørende at børnene lærer at styre kraften i bevægelserne, med andre ord at de lige nemt kan kaste kort, mellem eller langt med boldene og samtidig ramme kasteringen. Faktisk er der en lille måltavle i form af fem rum på kasteringen og især er bullseye markeret ved en rød ring. Endelig er det oplagt at tælle og dermed igen bekræfte forbindelsen mellem fysisk aktivitet og sprogstimulering.

Tilsvarende aktiviteter