Mosaiq Move

Videresend til kollega

Formål

Arbejde med bevægelse og grundmotorik.

Rekvisitter

Mosaiq Dyrepasserspillet.

Sådan gør du

Velkommen

Velkommen til MosaIQ move

Dyreplader

Inden legen starter, lægges de 6 dyreplader ud i det område, hvor spillet skal gennemføres.

Hold

Der laves hold a 4-8 deltagere på hver og holdene starter i midten af området. Her placeres der en eller flere terninger, afhængigt af antal deltagere der er med.

Terning

Der vælges på skift en fra holdet som slår med terningen.

Find dyret

Slår man en toèr, skal holdet bevæge sig i ”slange” med hænderne på hinandens skulder, ud for at finde dyret der har nummer to, på en af de seks dyreplader.

Øvelse

Når holdet finder dyret med nummer 2, skal de lave den øvelse, som er vist under dyret.

Udførelse

Pladen viser øvelse nummer to er elefanten.

Slange

Når øvelsen er lavet, er den, som løb forrest i slangen, nu bagest. Så skal holdet ‘slange’ sig tilbage til midten, hvor den ”nye” forreste i slangen igen slår med terningen.

Facit

Slår man en tre’er, lægges det sammen med det første dyr (nummer 2), og holdet skal nu slange sig ud og finde dyr og øvelse nummer fem etc.

Fokus

Det gælder IKKE om at komme først, men om at fordybe sig i øvelserne.

Kombination

MosaIQ Move kan kombineres med MosaIQ Zoo, hvortil der er lavet 8 sjove grundlege og 7 smålege!

Se animationen

Beskrivelse

Dyrene vil lege. Kan du vælte koen, hænge som en flagermus eller komme igennem delfingrotten?

Inden legen starter, lægges de 6 dyreplader ud i det område, hvor spillet skal gennemføres
Der laves hold a 4-8 deltagere på hver og holdene starter i midten af området. Her placeres der en eller flere terninger, afhængigt af antal deltagere der er med.

Der vælges på skift en fra holdet som slår med terningen. Slår man en treèr,  skal holdet bevæge sig i ”slange” med hænderne på hinandens skulder, ud for at finde dyret der har nummer tre, på en af de seks dyreplader. Når holdet finder dyret med nummer 3, skal de lave den øvelse, som er vist under dyret.

Når øvelsen er lavet, er den, som løb forrest i slangen, nu bagest. Så skal holdet  ‘slange’ sig tilbage til midten, hvor den ”nye” forreste i slangen igen slår med terningen. Slår man en fire, lægges det sammen med det første dyr (nummer 3), og holdet skal nu slange sig ud og finde dyr og øvelse nummer syv etc.

Det gælder IKKE om at komme først, men om at fordybe sig i øvelserne.

Variation

Find grisen – opvarmningsleg
De 6 dyreplader lægges ud i det område hvor skal gennemføres, og deltagerne småløber rundt i mellem pladerne. Når spilstyreren råber ex. ’5 grise’, gælder det om hurtigst muligt at løbe til den plade hvor grisen er afbilledet og sætte foden på pladen. De første 5 går fri, de resterende skal lave en øvelse, ex. 5 englehop. Legen fortsætter, og spilstyreren råber ex. ’2 kameler’ og spillerne løber til pladen med kamelen og sætter foden på – de 2 første går fri, de resterende skal lave en øvelse etc.

Tips:
– Brug evt. musik til legen, stop musikken når dyr og antal råbes
– Lad evt. deltagerene drible rundt med bold
– Lad evt. deltageren løbe rund som par med hinanden i hånden

Kan du vælte koen, hænge som en flagermus eller komme igennem delfingrotten?
Inden legen starter, lægges de 6 dyreplader ud i det område, hvor spillet skal gennemføres
Der laves hold a 4-8 deltagere på hver og holdene starter i midten af området.

I midten af området ligger alle 48 dyrekort med billedsiden nedad. Holdene løber i ‘slanger’ med hænderne på hinandens skuldre.
Et hold løber ind til midten og trækker et dyr. Nu skal holdet bevæge sig i slangeformation ud for at finde dyret på en af de 6 dyreplader. Holdet skal lave den øvelse, som er vist under dyret.
Når øvelsen er lavet, er den, som løb forrest i slangen, nu bagest. Så skal holdet igen ‘slange’ sig ind og finde et nyt dyr.