Aktivitetstag: lege indskoling

Dåsekuk

Man kan bruge andre ting end en dåse, fx en spand, mini trampolin, kegler i alle størrelser o.s.v. – Dåsen skal stå tæt på fangerens udgangspunkt (eksempelvis et træ) og man skal huske, at sætte den på plads igen, hvis de andre deltagere når at sparke til dåsen.

Boldøvelser – Del 1

Dyrene i animationen er taget fra bevægelsesmaterialet ‘Store bolde og små børn’ (udgivet af A-Sport). I materialet er bolden i centrum for både børn og voksne i en lærings-serie, hvor motorisk træning, bemestring, leg og kommunikation også er i fokus. Man bliver aldrig for gammel til at lege, men man bliver gammel, hvis man holder op med …

Boldøvelser – Del 1 Læs mere »

Boldøvelser – Del 2

Dyrene i animationen er taget fra bevægelsesmaterialet ‘Store bolde og små børn’ (udgivet af A-Sport). I materialet er bolden i centrum for både børn og voksne i en lærings-serie, hvor motorisk træning, bemestring, leg og kommunikation også er i fokus. Man bliver aldrig for gammel til at lege, men man bliver gammel, hvis man holder op med …

Boldøvelser – Del 2 Læs mere »

Boldøvelser – Del 3

Dyrene i animationen er taget fra bevægelsesmaterialet ‘Store bolde og små børn’ (udgivet af A-Sport). I materialet er bolden i centrum for både børn og voksne i en lærings-serie, hvor motorisk træning, bemestring, leg og kommunikation også er i fokus. Man bliver aldrig for gammel til at lege, men man bliver gammel, hvis man holder op med …

Boldøvelser – Del 3 Læs mere »

Boldøvelser – Del 4

Dyrene i animationen er taget fra bevægelsesmaterialet ‘Store bolde og små børn’ (udgivet af A-Sport). I materialet er bolden i centrum for både børn og voksne i en lærings-serie, hvor motorisk træning, bemestring, leg og kommunikation også er i fokus. Man bliver aldrig for gammel til at lege, men man bliver gammel, hvis man holder op med …

Boldøvelser – Del 4 Læs mere »

Boldøvelser – Del 6

Dyrene i animationen er taget fra bevægelsesmaterialet ‘Store bolde og små børn’ (udgivet af A-Sport). I materialet er bolden i centrum for både børn og voksne i en lærings-serie, hvor motorisk træning, bemestring, leg og kommunikation også er i fokus. Man bliver aldrig for gammel til at lege, men man bliver gammel, hvis man holder op med …

Boldøvelser – Del 6 Læs mere »

Hinkesten – Hoppe i mand

Hinkerude er en leg udbredt i hele verden og varianterne er mange. Princippet med legen er at hinke på ét ben gennem en figur på jorden (fast jævn grund, asfalt eller fliser). Denne figur er ofte kaldt ‘hoppe-manden’, og den kan tegnes (med kridt) på forskellige måder. At hoppe i hinkerude kan også involvere en …

Hinkesten – Hoppe i mand Læs mere »

Sild i en tønde

”Sild i tønde” er en omvendt gemmeleg. En elev skal gemme sig, mens alle de andre elever skal stille sig i en rundkreds.. Eleverne skal tælle til 30, før de må se op igen, og begynde at lede efter eleven, der har gemt sig. Hvis en anden elev finder den elev, der har gemt sig, …

Sild i en tønde Læs mere »

Tennisbold på lagnet

Eleverne sidder på stole i en rundkreds og holder stramt et lagen mellem sig. Midt på lagnet ligger en tennisbold. En elev står udenfor rundkredsen, han er jæger, og skal have fat i tennisbolden. Han må ikke trænge sig ind mellem dem, som holder lagenet, men må bøje sig over skuldrene på dem. De som …

Tennisbold på lagnet Læs mere »

Træk muldvarper op af jorden

Underviseren deler klassen op i to lige store grupper. En fra hver gruppe, vælges til at være ”muldvarpe dræberen”, de resterende, i hver gruppe, sætter sig på en lang række efter hinanden, og tager fat om livet på eleven foran. Nu gælder det for ”muldvarpe dræberne”, om at trække ”muldvarperne” op af jorden, ved at …

Træk muldvarper op af jorden Læs mere »

Kinesisk rundbold

Alle mand stiller sig i en stor rundkreds, med ca. 1,5 m. afstand. Én starter med at kaste bolden videre til den næste, og så igen til den næste. Hvis en person ikke griber bolden, skal vedkommende samle bolden op og aflevere til den person, som eleven rigtig skulle have haft kastet videre til, og …

Kinesisk rundbold Læs mere »

Kop rytme

I denne aktivitet skal eleverne lære at lave rytmer med deres hænder og en kop, som instrument. I starter med at sætte jer ned på en stol med et bord foran. På bordet placerer I en kop, koppen skal vende på hovedet. Rytmens første del: 1) Klap to gange, 2) slå på koppen tre gange …

Kop rytme Læs mere »