Aktivitetsringe Vol. 2

Videresend til kollega

Rekvisitter

Aktivitetsringe.

Sådan gør du

I ringen

Vi sidde på numsen i ringen. Alle prøver at løfte benene fra gulvet og derefter løfte armene ud til siden. Vi holder balance.

Ringen rundt om armen

Alle tager ringen rundt om armen eller håndleddet. Kan vi få ringen til at dreje rundt om armen?

Triller ringen

Vi sidder på gulvet – to og to overfor hinanden. Nu triller vi ringen imellem os.

Ringen på ryggen

Alle prøver, at lægge ringen på ryggen. Herefter går vi rundt med ringen på ryggen og kigger ned i gulvet eller til højre/venstre side.

Benene i ringen

Nu bøjer vi os ned, og samler ringen op, og placerer den rundt om begge ben. Vi går eller hopper med ringen rundt om benene – først forlæns derefter prøver vi baglæns.

Armene i ringen

Vi finder endnu en ring. Vi tager ringen rundt om håndleddene. Nu hopper vi rundt med benene i en ring og med armene i en ring over hovedet.

En krokodille

Krokodillen går rundt. Vi har hænderne på gulvet i hver deres ring – dernæst placerer vi også fødderne i hver deres ring.

Samarbejde

To og to. Vi samarbejder om at transportere en ring eller to ringe rundt uden den/de rammer gulvet. Vi holder ringene imellem os med strakte hænder – eller bruger panden/maven/ryggen mv til at holde ringen.

Vi snurrer

Vi samarbejder om at få en snurre-tur. Vi holder tre og tre fast med begge hænder rundt om en ring. Med side steps/side chasse snurrer vi rundt med/om ringen. God leg :-)

Se videoen

Beskrivelse

En gruppe børn leger og bliver stimuleret motorisk og sprogligt i aktiviteten med aktivitetesringene. Fokus er rettet mod stimulering af sproget og træning af motorikken. Det er vigtig, at være tydelig i vejledningen til børnene om, hvad der skal foregå. Mange forholdsord og kropsdele bliver nævnt/brugt – fx på, ved siden af, ovenpå, under, i – hoved, ryg, ben o.s.v.

Tilsvarende aktiviteter