En gruppe børn leger og bliver stimuleret motorisk og sprogligt i aktiviteten med aktivitetesringene. Fokus er rettet mod stimulering af sproget og træning af motorikken. Det er vigtig, at være tydelig i vejledningen til børnene om, hvad der skal foregå. Mange forholdsord og kropsdele bliver nævnt/brugt – fx på, ved siden af, ovenpå, under, i – hoved, ryg, ben o.s.v.
Aktivitetsringe Vol. 2
Videresend til kollega
- Antal: 2 el. flere
- Aldersgruppe: Fra 5 år
Rekvisitter
Aktivitetsringe.
Sådan gør du
I ringen
Vi sidde på numsen i ringen. Alle prøver at løfte benene fra gulvet og derefter løfte armene ud til siden. Vi holder balance.
Ringen rundt om armen
Alle tager ringen rundt om armen eller håndleddet. Kan vi få ringen til at dreje rundt om armen?
Triller ringen
Vi sidder på gulvet – to og to overfor hinanden. Nu triller vi ringen imellem os.
Ringen på ryggen
Alle prøver, at lægge ringen på ryggen. Herefter går vi rundt med ringen på ryggen og kigger ned i gulvet eller til højre/venstre side.
Benene i ringen
Nu bøjer vi os ned, og samler ringen op, og placerer den rundt om begge ben. Vi går eller hopper med ringen rundt om benene – først forlæns derefter prøver vi baglæns.
Armene i ringen
Vi finder endnu en ring. Vi tager ringen rundt om håndleddene. Nu hopper vi rundt med benene i en ring og med armene i en ring over hovedet.
En krokodille
Krokodillen går rundt. Vi har hænderne på gulvet i hver deres ring – dernæst placerer vi også fødderne i hver deres ring.
Samarbejde
To og to. Vi samarbejder om at transportere en ring eller to ringe rundt uden den/de rammer gulvet. Vi holder ringene imellem os med strakte hænder – eller bruger panden/maven/ryggen mv til at holde ringen.
Vi snurrer
Vi samarbejder om at få en snurre-tur. Vi holder tre og tre fast med begge hænder rundt om en ring. Med side steps/side chasse snurrer vi rundt med/om ringen. God leg :-)