Aktiviteten er sat på legen ”Kædetagfat”. I starter med at sætte to spande op, den ene med tal i, den anden er gode-venner-spanden. Alle elever har et tal på ryggen som er fordelt på tallene fra 1-9. En elev, starter som fanger. Fangeren går nu hen og trækker et tal op fra talspanden f.eks. tallet seks, herefter skal fangeren fange en klassekammerat med tallet fire på ryggen (så de tilsammen giver ti).
Når en elev med tallet fire er blevet fanget, lægges de gode venner over i de-gode-venner-kassen. Herefter tager de hinanden i hånden, henter et nyt tal fra talspanden f.eks. tallet syv, og skal så fange en klassekammerat med tallet tre på ryggen.
Når klassekammeraten med tallet tre er fanget, lægges tallet over i de-gode-venner-spanden og de tre elever tager nu hinanden i hånden, så de danner en kæde. Sådan fortsætter legen, indtil der kun er en elev tilbage.
Eleverne må ikke se, hvilket tal de får på ryggen, de skal hele tiden gøre alt for ikke at blive fanget.
Gode venner
- Antal: Gruppe
- Varighed: Ca. 20 minutter
- Aldersgruppe: Fra 5 år
Formål
At eleverne får forståelsen/betydningen/brugen af gode venner i matematik.
Rekvisitter
To spande, tal til ‘gode venner’ og et stort område, hvor legen kan foregå.
Sådan gør du
To spande
I starter med at placere to spande på et stort areal. En spand med tal i og en tom spand som er gode-venner-spanden.
Tal fra 1-9
Alle eleverne får et tal fra et til ni på ryggen. Eleverne må ikke se deres eget tal.
Fanger
En elev er fanger og har ikke et tal på ryggen. Denne elev skal hen og trække et tal fra den ene spand.
Fang en god ven
Fangeren skal nu fange en klassekammerat med tallets gode ven. Det vil sige, det tal som sammen med det trukne tal, giver 10.
Eksempel
Hvis fangeren trækker tallet seks, skal fangeren fange en anden elev med tallet fire på ryggen.
Kædetagfat
Når fangeren har fanget en anden elev, skal de lægge tallene i de-gode-venner spanden, tage hinanden i hånden, og trække et nyt tal.
Fang en ny
De to elever skal nu fange næste mand, som har det tal på ryggen, som til sammen med det trukne tal, giver ti.
En lang kæde
Når næste elev er blevet fanget, skal vedkommende også ligge tallene i spanden, og danne en kæde med de to andre fangere.
Alle fanget
Sådan fortsætter I, til alle er fanget. God aktivitet.
Beskrivelse
Variation
Kan gøres op til 100 og 1000 jo bedre eleverne bliver til matematik.