Lav kort med regnestykker, svarende til elevernes niveau. (Aktiviteten kan også bruges til andre fag, se variation). Eleverne deles ind i grupper, og de får hver tildelt et kort og derved et regnestykke. Ingen må se på deres kort, før aktiviteten sættes i gang. Eleverne stiller sig i grupperne, og når alle er klar, sættes aktiviteten i gang. Alle kigger nu på deres kort og udregner resultatet af deres eget regnestykke – derefter skal de i gruppen, stille sig i den rigtige rækkefølge – som f.eks. kan være: laveste resultat længst til højre – højeste resultat længst til venstre (naturligvis i korrekt talrække derimellem). Den gruppe, som først står korrekt, markerer og har vundet.
10 mand høj
Videresend til kollega
- Antal: Gruppe
- Varighed: Ca. 10 min. pr. omgang
- Aldersgruppe: Fra 5 år
Formål
At træne elevernes færdigheder i orden af talrækker, talforståelse samt hovedregning. Samarbejde. Kommunikation.
Rekvisitter
Kort med regnestykker.
Sådan gør du
Kort
I laver små kort, med et regnestykke på hvert kort. Regnestykkerne skal kunne regnes i hovedet.
Grupper
Inddel eleverne i grupper, og giv hver elev et kort med et regnestykke, eleverne må ikke kigge på kortet før aktiviteten begynder.
Aktivitet
Eleverne stiller sig i grupperne, og når underviseren starter aktiviteten, kigger eleverne på deres kort, og prøver at udregne regnestykket.
På række
Eleverne skal nu prøve at stille sig i den rigtige rækkefølge, som inden er blevet fortalt af underviseren, f.eks. Skal den med det mindste tal i gruppen stå længst til højre, og den med det største skal stå længst til venstre.
Korrekt
Den gruppe som stiller sig rigtigt først, har vundet aktviteten. God fornøjelse!
Beskrivelse
Variation
Kan laves på en bænk eksempelvis, hvor eleverne skal bytte plads uden at falde ned – og uden at nogen rører jorden. Kan laves i flere fag. Dansk (eller sprog generelt) = alfabetisk orden. Fysik = det periodiske system. Geografi = landets størrelse mv. I kan også have mere fokus på samarbejde, ved at eleverne ikke må snakke sammen, men skal kommunikere nonverbalt.