Aktiv areal og rum

Videresend til kollega

Formål

Arbejde med målinger af forskellige rum.

Rekvisitter

Papir/pap, saks og lineal.

Sådan gør du

Måleenheder

Eleverne får forskellige måleenheder (kvadratmeter, kvadratcentimeter, kvadratdecimeter) i pap udleveret.

Opgave

Eleverne får til opgave at måle et rum, eksempelvis en gang eller et gulvareal.

Forskellige enheder

Eleverne skal prøve at måle det samme rum i de forskellige måleenheder.

Snak

Tag en snak på klassen, om eleverne har fundet de samme resultater. God aktivitet.

Beskrivelse

Eleverne udstyres med forskellige måleenheder (kvadratmeter, kvadratcentimeter, kvadratdecimeter) i pap eller andet materiale. Opgaven kan være at måle gulvarealet i klassen, gangen, bordet m.fl. Eleven kan forsøge at måle det samme gulvareal med forskellige måleenheder. Sammenlign eventuelt, om de forskellige grupper når frem til forskellige resultater og hvorfor/hvorfor ikke?

Variation

Efter 3. klassetrin:
Arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt.
Anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer.
Gennemfør eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre.

Efter 6. klassetrin:
Måle og beregne omkreds, areal og rumgang i konkrete situationer.
Opstille hypoteser, og efterfølgende ”gætte og prøve efter” medvirke til at opbygge faglige begreber og indledende generaliseringer.