Eleverne udstyres med forskellige måleenheder (kvadratmeter, kvadratcentimeter, kvadratdecimeter) i pap eller andet materiale. Opgaven kan være at måle gulvarealet i klassen, gangen, bordet m.fl. Eleven kan forsøge at måle det samme gulvareal med forskellige måleenheder. Sammenlign eventuelt, om de forskellige grupper når frem til forskellige resultater og hvorfor/hvorfor ikke?
Aktiv areal og rum
Videresend til kollega
- Antal: Gruppe
- Varighed: Ca. 40-60 minutter
- Aldersgruppe: Fra 5 år
Formål
Arbejde med målinger af forskellige rum.
Rekvisitter
Papir/pap, saks og lineal.
Sådan gør du
Måleenheder
Eleverne får forskellige måleenheder (kvadratmeter, kvadratcentimeter, kvadratdecimeter) i pap udleveret.
Opgave
Eleverne får til opgave at måle et rum, eksempelvis en gang eller et gulvareal.
Forskellige enheder
Eleverne skal prøve at måle det samme rum i de forskellige måleenheder.
Snak
Tag en snak på klassen, om eleverne har fundet de samme resultater. God aktivitet.
Beskrivelse
Variation
Efter 3. klassetrin:
Arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt.
Anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer.
Gennemfør eksperimenter og undersøgelser med sigte på at finde mønstre.
Efter 6. klassetrin:
Måle og beregne omkreds, areal og rumgang i konkrete situationer.
Opstille hypoteser, og efterfølgende ”gætte og prøve efter” medvirke til at opbygge faglige begreber og indledende generaliseringer.