Underviseren forbereder 10 mindre bevægelseshistorier, eller klassen deles i 10 grupper, der hver formulerer en lille skriftlig bevægelseshistorie. Historien skriver I på et kort. Historien kunne lyde: “Drengene hopper alle 10 gange i vandpytten (vandpytten, en blå hula-hop-ring). De hopper på mange forskellige måder. Prøv om du kan hoppe 10 gange på flere forskellige måder.”
De 10 historier lægger I ud under 10 kegler, som er fordelt i klassen eller på et udeareal. Skal der bruges en rekvisit, lægges denne også ved keglen, f.eks. sjippetov, bolde m.v. Eleverne starter i grupper ved en af de 10 kegler. Her læser gruppen en historie, og aktiviteten udføres. Derefter går eller løber gruppen videre til næste kegle, og sådan fortsættes øvelsen indtil alle har læst og udført alle historier.
Aktiv læsning
- Antal: Gruppe
- Varighed: Ca. 20 minutter
- Aldersgruppe: Fra 8 år
Formål
Forbedring af læse og skrive færdigheder gennem bevægelse.
Rekvisitter
Talkegler, papir og blyant, evt rekvisitter og redskaber.
Sådan gør du
10 historier
Underviseren forbereder enten 10 mindre bevægelseshistorier, eller grupperer eleverne, som så skal lave 10 historier i samarbejde.
Placering
Placer de 10 historier under en kegle rundt i klassen eller på et udeareal.
Hold
Underviseren deler klassen op i 10 hold.
Aktiviteten starter
Hvert hold starter ved hver deres kegle, læser historien, og udfører den aktivitet, som der er skrevet om.
Næste kegle
Når eleverne har udført en opgave, går de videre til næste kegle, og næste aktivitet skal nu udføres.
Færdig
Alle elever skal gennem alle keglerne og alle historierne, før de er færdige. God fornøjelse.
Beskrivelse
Variation
Aktiviteten kan også udføres i sprogfag eller i matematik, hvor eleverne regner regnestykker, hvor resultatet efterfølgende hoppes, sjippes, hinkes, udføres som mavebøjninger m.v.