Aktiv spejling

Videresend til kollega

Formål

At eleverne på en anderledes måde får styr på spejling, geometri, bogstaver og tal.

Rekvisitter

Kridt til hver elev.

Sådan gør du

Rundkreds

Eleverne stiller sig i en stor rundkreds i skolegården.

Kridt

Hver elev får udleveret et kridt.

Streg

Eleverne skal nu, alle sammen, tegne en lige streg på jorden, der hvor de står.

Figur

På den ene side af stregen, skal de tegne en geometrisk figur, bogstav eller tal.

Ryk til venstre

Når eleverne har tegnet, skal de rykke en plads til venstre. Eleverne skal nu spejle deres klassekammerats geometriske figur/bogstavet/tallet, ved at tegne den på den anden side af stregen.

Ryk igen

Eleverne rykker igen til venstre, når de er færdige, og spejler den næste kammerats billede.

Fortsæt

Fortsæt til eleverne har været hele vejen rundt. God aktivitet.

Beskrivelse

Eleverne stiller sig i en stor rundkreds i skolegården (eller hvor I finder det bedst). Hver elev har et kridt, som de skal tegne geometriske figurer/bogstaver/tal med. Elevernes opgave er følgende:
Eleverne skal alle sammen sætte sig ned på deres første tildelte plads, hvor de efterfølgende skal tegne en streg med deres kridt. Denne streg skal forestille en spejlingsstreg. Herefter tegner eleverne på venstre side af den streg de lige har tegnet, en geometrisk figur/bogstav/tal. Når eleverne har tegnet, skal de rykke en plads til venstre. Eleverne sætter sig nu ned ved deres nye plads. Her skal de spejle den geometriske figur/bogstavet/tallet, deres klassekammerat har lavet. Herefter rykker de igen til venstre, sætter sig ned, og laver en ny spejlingsstreg og spejler den figur, bogstav eller tal som to klassekammerater nu har lavet.
Sådan fortsættes aktiviteten indtil eleverne har været alle steder, eller til underviseren vælger at stoppe aktiviteten.

Variation

Kan laves indenfor på papir. Underviseren kan sætte krav til eleverne om, hvor mange kanter osv. elevernes figurer skal have m.m.