Arbejdsaktivitet på tid

Videresend til kollega

Formål

At eleverne arbejder intensivt med udvalgt emne i udvalgt fag, og derigennem skaber sig en bredere faglig forståelse i det valgte emne/fag.

Rekvisitter

Opgaver delt i de tre hovedgrupper, terninger til hver opgavegruppe og hver elevgruppe, eleverne skal have papir og blyant til opgavebesvarelse/løsning (introduktion, tekst m.m. de skal arbejde ud fra).

Sådan gør du

Tre stationer

I starter med at lave tre opgavestationer, hvor der er placeret X antal opgaver og terninger ved hver station.

Grupper

Inddel eleverne i mindre grupper.

Aktivitet

Grupperne får hver en terning, og skal ud fra, hvad øjnene viser ud til en opgavestation. Slår de 1-2 skal de ud til nr. 1, slår de 3-4 skal de ud til nr. 2, slår de 5-6 skal de ud til nr. 3.

Opgaver

Når en gruppe er kommet hen til opgavestationen, skal de slå med terningen igen, nu skal de læse den opgave, som står ud fra det antal øjne terningen viser (f.eks. slår man 5, læser man opgave nr. 5).

Tilbage til sin plads

Når gruppen har læst opgaven, løber de tilbage til klassen, og skal sammen svare på spørgmålet, ved at skrive svaret ned på et papir.

Slå igen

Efter eleverne har svaret på spørgsmålet, skal de slå med terningen igen og ud til en ny opgave.

På tid

Lav aktiviteten på tid, ca. 15 min. Snak derefter om opgaverne på klassen. God aktivitet.

Beskrivelse

Start med at lave tre stationer ude på gangen. Ved hver station skal der være X antal opgaver og nogle terninger. Inddel eleverne i mindre grupper. Hver gruppe får udleveret en terning. Slår eleverne 1-2 skal de ud til opgavegruppe 1, slår eleverne 3-4 skal de ud til opgavegruppe 2, slår eleverne 5-6 skal de ud til opgavegruppe 3. (Disse opgaver kan lægges på borde ude på gangen, eller i den ene ende af klasselokalet).
Grupperne løber nu ud til den opgavegruppe, de har slået sig til. Ude ved opgavegruppen slår gruppen igen med en terning. Eleverne læser den opgave som terningen viser (slår de 5, skal de læse og løse opgave 5), derefter går de tilbage til deres plads og løser opgaven. Enten skal de hjælpe hinanden, med at huske opgaven, ellers skal de skrive opgaven ned. Eleverne løser nu opgaven, og fortsætter herefter igen. Dette gør eleverne i ca. 15 minutter – underviseren tager tid. Herefter gennemgås opgaverne fælles på klassen – eller udvalgte opgaver.

Variation

I kan selv vælge hvor meget terningerne skal være en del af spillet. Nogle af tallene kan også indeholde en motion og bevægelsesdel.