I skal i denne aktivitet analysere valgte tekster ud fra berettermodellen. Er det i startfasen af dette forløb, er det en god ide at vælge samme tekst til grupperne, er eleverne kendte med arbejdet med analysemodellen, kan der vælges forskellige tekster til grupperne.
Sæt eleverne sammen i grupper på 3-4 elever. Elevernes opgave er at lave en analyse af den givende tekst ud fra berettermodellen. Det kan enten gøres med live stillbilleder, eller et live skuespil. Eleverne skal altså bruge sig selv, til at vise deres analyse af teksten, samt deres brug af berettermodellen som analysemodel. Eleverne skal altså bruge deres kroppe til at fortælle, hvad der sker i hver zone, så det er forståeligt for de andre klassekammerater.
1: Anslag – Spil scenen
2: Præsentation – spil scenen fra teksten, hvor vi får at vide, hvilke personer osv. der er med i teksten.
3: Uddybning – Spil en uddybende scene fra teksten, der uddyber handlingen.
4: Point of no return – spil scenen fra teksten, hvor der ikke er nogen vej tilbage for hovedpersonen.
4: Konfliktoptrapning – Spil scenen fra teksten, hvor konflikten begynder.
5: Konfliktløsning – spil den scene fra teksten, hvor løsningen på konflikten fremgår.
6: Udtoning – Spil slutscenen på historien.
Miniskuespillet skal vises for resten af klassen. Det er vigtigt, at eleverne hver gang de spiller en scene, fortæller hvor i berettermodellen de befinder sig.
Berettermodellen i bevægelse
Videresend til kollega
- Antal: 4 el. flere
- Varighed: Ca. 60 minutter
- Aldersgruppe: Fra 12 år
Formål
At lave en analyse ud fra berettermodellen, samt øve kreativiteten, i forhold til fremvisningen af elevernes analyse.
Rekvisitter
Tekst, berettermodellen, papir, blyant og evt. udklædningstøj.
Sådan gør du
Berettermodellen
Start med at snakke om og gennemgå berettermodellen.
Del klassen
Del klassen i mindre grupper. Cirka 3-4 elever i hver gruppe.
Tekster
Hver gruppe skal have en tekst de skal analysere, hvis eleverne ikke har arbejdet meget med berettermodellen, gives der ens tekster.
Skuespil
Eleverne skal nu lave et skuespil over deres analyse. De skal igennem alle faserne/zonerne i berettermodellen.
Fremvisning
Grupperne fremlægger for hinanden, det er vigtigt, eleverne siger højt, hvilken fase de er i, hvornår. God aktivitet.