Bogstavtik

Videresend til kollega

Formål

At træne i små og store bogstavers udseende, navne og lyde, samt bogstavernes rækkefølge i alfabetet og forskellen på vokaler og konsonanter.

Rekvisitter

Aktivitetsterning, bogstavkort, 4 kasser.

Sådan gør du

Hold

Del eleverne i to lige store hold.

Opstilling

Lav to hjemmezoner, i hver sin ende af lokalet. Der skal i hver hjemmezone være to kasser, en tom og en med bogstavkort i.

Aktivitetsterning

I midten af lokalet står underviseren med aktivitetsterningen. Begge hold starter på hver side af underviseren.

Slå med terning

Underviseren slår med terningen, og eleverne skal bevæge sig på den anviste måde, ned til deres egen hjemmezone.

Bogstavkort

Hver elev tager et bogstavkort fra kassen, og bevæger sig igen på den anviste måde, op til en fra det modsatte hold.

Duel

Når en elev har fundet en fra det modsatte hold, skal de begge præsentere deres eget bogstav (navn, lyd, vokal/konsonant).

Får kortet

Den elev som har det bogstav, som står senest i alfabetet, får beggekort. Er bogstavet ens, bytter man kort.

Hjemmezone

Vinder man kortet, skal man bringe det hjem til ens egen hjemmezone, stadig med den anviste bevægelse, og placere det i den tomme kasse.

Slå igen

Eleverne går nu tilbage til udgangpunktet, og aktivitetsterningen kastes igen.

Se animationen

Beskrivelse

Underviseren befinder sig på banens midte med en aktivitetsterning. Eleverne er delt i to hold, der skal stille sig på hver sin side af underviseren, med front mod terningen. I laver en hjemmezone til hvert hold (et afmærket område), hvor der er placeret en kasse med bogstavkort (bagsiden opad) og en tom kasse (til vinderkort). Underviseren kaster aktivitetsterningen. Eleverne bevæger sig på den anviste måde til egen hjemmezone. Her tager hver elev et bogstavkort, bevæger sig, på samme både som før, ud på banen, og finder en elev fra det andet hold. De to elever præsenterer nu deres bogstav (navn, lyd, vokal/konsonant). Den, der har det ”seneste bogstav” i alfabetrækkefølgen, vinder modstanderens bogstavkort, bringer dette til den tomme kasse i egen hjemmezone, og lægger eget bogstavkort i bunken i holdets bogstavkasse. Hvis bogstaverne er ens, bytter eleverne, og begge vender hjem med et vinderkort. Eleverne går nu tilbage til udgangspunktet, og terningen kastes igen. Der spilles på tid, og vinderholdet er det hold med flest vinderkort.

Variation

Bevægelsen kan udføres på tid. Ved fløjt samles eleverne, og terningen kastes igen. Bogstavkort udskiftes med ordkort. Eleven, hvis ord har flest stavelser, vinder kortet. Bogstavkort udskiftes med ordkort med de 120 mest almindelige ord. Når eleverne mødes, læses eget ord for modstanderen, som skal stave til det. Er det rigtigt, vindes kortet.
Matematik:
Bogstavkort udskiftes med talkort. Det største tal vinder.
Engelsk/Tysk:
Billedkort. De to elever skal sige det engelske/tyske ord på modstanderens kort. Kan man det, vindes kortet.