Den levende historie (Daginstitution)

Videresend til kollega

Formål

Eleverne får øvet deres koncentration gennem, i fælleskab, at fuldføre de tildelte opgaver, gennem lytning og forståelse af den oplæste tekst.

Rekvisitter

Kort med forskellige ord.

Sådan gør du

En historie

Pædagogen forbereder en historie og kort med forskellige ord, som passer til temaet og fremgår i historien.

Små kort

Hvert barn, får hver deres kort, hvor ordet er skrevet og tegnet.

Læs højt

Pædagogen læser historien op.

Snurre rundt

Hver gang et ord bliver nævnt, som et barn har på kortet, skal barnet rejse sig op og snurre en gang rundt.

Alle rejser sig

Vælg et ord, som når det bliver nævnt, skal alle rejse sig og snurre fx to gange rundt. God fornøjelse.

Beskrivelse

Hvert barn har fået et lille stykke papir, hvorpå der står (skrevet ord + tegnet) en genstand, som har noget med fx hytte-tur at gøre. (Eller hvilket som helst andet emne du ønsker, ”eventyr”, ”den positive dag” m.m.). Det kan fx være sovepose, færge, is, cykel, mor etc. Flere børn kan godt have den samme genstand. Pædagogen har forberedt en lille historie. Når SOVEPOSE nævnes, rejser det barn sig op, som har fået tildelt det ord, snurrer en gang rundt og sætter sig igen. Pædagogen fortsætter med at læse. Næste ord kan være cykel, og den som har fået det ord, gør det samme. Find et ord, som når det bliver nævnt, skal alle børn rejse sig op og snurre to omgange rundt.

Variation

Andre emner kan inddrages som fx ”Forår”, ”Bevægelsesdag”, “Min familie” etc. Det kan også være børnene selv kan komme med forslag.