Din egen lommeregner

Videresend til kollega

Formål

At øve sig i at modtage enkle mundtlige informationer med matematikfaglige udtryk og herefter bearbejde det som hovedregning.

Rekvisitter

Gårdkridt og ærteposer el. sten fundet i naturen. 3-5 stk. pr. hold.

Beskrivelse

Eleverne deles i par to og to. Hvert par tegner en stor lommeregner i skolegården.Den ene fra hvert par står på resultatdisplayet. Den anden står lidt på afstand fra lommeregneren. Så kastes ærteposerne eksempelvis hen på hhv. 7-tallet, på plustasten og på 5-tallet. Eleven på resultatdisplayet hopper resultatet – eks. 12 sprællemænd. Så bytte man plads og fortsætter på skift.

Variation

Kan også laves, hvor man tegner en dartskive i stedet for en lommeregner. Man samler så point på skift og hver gang man rammer et tal, lægges det pågældende antal point til det man i forvejen har opnået.