Evalueringsstafet – Udskoling

Videresend til kollega

Formål

At evaluere og repetere et gennem arbejdet emne på en sjov og anderledes måde.

Rekvisitter

Kegler (min. 2 stk.) og hulahop ring (min. 2 stk.).

Sådan gør du

Banerne

Lav det antal baner, som du laver grupper. Hver bane har en hulahop ring til svar/base og med 5-10 meters mellemrum en opgavekegle.

Under keglerne

I hulahop ringen ligger svararket. Under opgavekeglen ligger opgavearket. Tilføj flere ark under keglerne, hvis du ønsker at eleverne skal løse flere opgaver.

Grupper

Inddel eleverne i grupper på 3-6 elever i hver gruppe. Og fordel dem herefter ud på de opstillede baner. Hold 1 går til bane 1 osv. Eleverne stiller sig op i en række efter hinanden.

Igangsætning

Læreren fløjter aktiviteten i gang. Den første elev løber ned til keglen med opgaverne.

Vælg en opgave

Eleven vælger en af opgaverne på opgavearket og løber dernæst ned og skriver svaret/løsningen ned på svararket.

Næste elev

Når den første elev har klaret opgaven, klappes næste elev i rækken i hånden, og næste elev sætter afsted. Sådan fortsættes aktiviteten til alle opgaver er løst.

Vigtig

Hvis en elev har svært ved at løse en gældende opgave, så kan eleven bede om hjælp fra en af de andre elever. Et godt samarbejde er guld værd.

Se animationen

Beskrivelse

En sjov og anderledes måde at lave evaluering/repetition på. Aktiviteten kan laves i hallen/salen/på gangen m.fl. Eleverne inddeles i mindre grupper 2-4 i hver gruppe. Underviseren har for inden sat banen op. I den ene ende af banen er der sat kegler op til hver gruppe med tilhørende svarark (se ark). I den anden ende af banen er der sat kegler op med tilhørende svarark (se ark) – en kegle samt svarark til hver gruppe. Når læreren sætter aktiviteten i gang, må den første elev i gruppen løbe ned, se/løse første opgave, når eleven har svaret/løsningen må han/hun løbe tilbage og skrive svaret/løsningen på svararket. Svaret skal altid skrives i samme svarrubrik, som opgaven var skrevet i.

Variation

Sværhedsgraden afhænger af opgaver samt fag. Lav evt. flere opgaveark samt svarark, så eleverne kommer igennem flere spørgsmål. Disse lægges blot oven på hinanden. Når et opgaveark er løst, tages der hul på det næste. Eleverne bestemmer selv, hvilken opgave de vil løse. Er der en opgave, en elev ikke kan løse, må han/hun bede om hjælp fra en i gruppen. Gennemgå evt. opgaverne på klassen bagefter, hvis ikke læreren godkender de løste opgaver undervejs.