Faglig stationstræning

Videresend til kollega

Formål

Samarbejde, kommunikation, motion og bevægelse. Repetition.

Rekvisitter

10 – 12 ting der markerer posterne. Materiale til hver enkelt post. Musik. Fløjte.

Beskrivelse

Du skal lave 8 – 12 poster alt efter hvor lang tid du og klassen har – og alt efter hvor lang tid, du vurderer, at eleverne skal have på hver post. Fordel posterne rundt i en cirkel – eksempelvis i gymnastiksalen, på en boldbane, i klassen eller lignende. Eleverne deles ind i hold af eksempelvis 4 personer, som i fællesskab skal løse opgaverne med hinandens hjælp. Opgaverne omhandler det fag / emne, I har lige nu.For eksempel dansk:

1. Der ligger 5 ord (klippet ud i stavelser; SNE-BOLD-KAMP osv.) blandet rundt mellem hinanden. Saml stavelserne, så de danner 5 korrekte ord – hop derefter stavelserne i hvert enkelt ord (lav sprællemænd, maverulninger e.l.)
2. Der ligger et ark med 5 sætninger på. Find udsagnsord, navneord og tillægsord i sætningerne.
3. Der ligger en kort tekst med tre skrevne spørgsmål under. Læs teksten og svar på spørgsmålene (dette kan være svar, hvor svaret skal udføres i praksis – fx Hvor mange koldbøtter slog han? Eleverne skal så udføre svarene frem for at skrive dem ned).
4. Alfabetet ligger spredt mellem hinanden (på tæppefliser, laminerede ark mv.). Læg det i rigtig rækkefølge.
5. Løs en rebus.
6. Der ligger 5 spørgsmål på jorden – og der hænger 5 svar øverst i ribben. Læs spørgsmål nr. 1 og kravl op efter det rigtige svar.
7. Mim en sætning / situation.
8. Dan så mange sammensatte ord som muligt ud fra ordet sne-, is-, jule-, bord- osv.
9. Find på navne ud fra alfabetet – Anna, Berit, Carina, Ditte osv.,
10. Sæt tekst og billede sammen, så de giver mening. Der ligger 5 billeder og 5 tekster.

Man skifter post, når der fløjtes, klappes e.l. Hvis der er poster, der skal rodes til igen, hænges op igen e.l., inden næste hold kommer, kan man sætte 1 min. varieret løb ind i mellem posterne, så der er tid til dette.

Variation

Kan gøres sværere eller lettere alt efter hvilket klassetrin , man arbejder med. Man kan tilpasse posterne til hvert enkelt fag. Man kan øge / reducere tiden ved hver post.