Faglig stikbold/fangeleg

Videresend til kollega

Formål

Bevægelse samtidig med repetation fra et fagligt emne.

Rekvisitter

Terninger og opgaver, eventuelt løsning til opgaverne.

Sådan gør du

Stikbold eller fangeleg

I sætter en aktivitet i gang, enten stikbold eller en fangeleg.

Afmærk område

I afmærker det område, hvor aktiviteten skal foregå.

Opgaver

I hver ende skal der være plads til at kunne løse opgaver.

Ramt eller fanget

Bliver en elev ramt eller fanget, skal eleven gå ned i enden og løse en opgave før, personen er med igen.

Terninger

Eleven, som bliver ramt eller fanget, slår med en eller to terninger, (alt efter hvor mange opgaver som er lavet) og løser den opgave, som står ud fra det antal øjne terningen viser.

Beskrivelse

Klassen spiller almindelig stikbold, eller leger almindelig fangeleg. I afmærker et område. I hver ende, skal der være plads til at løse opgaver.
På et ark er der skrevet opgaver ned i det pågældende fag, inden for det emne der arbejdes med.
Fx naturfag /eller fysik:
1. Elektron, neutron – hvad mangler?
2. Hvordan vender månen, når den er aftagende osv.
Når en elev bliver ramt/fanget i den aktivitet i leger, går eleven til den nærmeste ende, og slår med en eller to terninger, alt afhængigt af, hvor mange opgaver I ønsker, der skal være (så enten opgaver fra 1-6 eller fra 1-12). Derefter løser eleven den opgave, som står ud fra det tal øjnene viser. Har eleven allerede løst opgaven, slår personen igen. Når opgaven er løst (og godkendt – hvis underviseren vælger det), er eleven fri og med i legen igen.

Variation

Eleverne kan ”hænge sammen” i par, således at opgaverne løses i fællesskab og derved skabes der et samarbejde. Opgaverne kan differentieres – husk så at fortælle, hvilke elever der går hvor hen.