Fifty fifty

Videresend til kollega

Formål

Arbejde med indlæring og forståelse af selvvalgt emne.

Rekvisitter

Kelger.

Sådan gør du

Hold

Underviseren deler eleverne i to hold, lige mange på hvert hold.

Rækker

Eleverne stiller sig på to rækker, med ansigtet mod hinanden og ca. en meter mellem de to rækker.

Helle område

Et godt stykke bag hver række, stiller I kegler som markere hellerområdet.

Over 50/Under 50

Den ene række kaldes “under 50” den anden række kaldes “over 50”.

Regnestykke

Underviseren står for enden af de to rækker, og siger et regnestykke højt.

Under 50

Er regnestykket under 50, er holdet “under 50” fangere, og skal nå at fange så mange fra det andet hold, inden de når ned til helleområdet.

Over 50

Er regnestykket over 50, er det derimod holdet “over 50” der er fangere.

8.jpg

Byt hold

Bliver en elev fanget, skal eleven skifte til det modsatte hold i næste runde.

Færdig

Aktiviteten er slut, når alle elever er endt på samme hold, ellers kan I spille på tid.

Beskrivelse

Denne aktivitet er forklaret ud fra Matematik, men kan bruges til alle fag, se eksempler under variation.
Eleverne stiller sig op i to rækker med ansigtet mod hinanden. Der skal være ca. en meter mellem de to rækker. Et godt stykke bag ved begge rækker, stiller I to kegler, som angiver hver rækkes helleområde, når eleverne passere keglerne er de i helle og kan ikke fanges længere. Den ene række kaldes ”over 50”, den anden kaldes ”under 50”. For enden af rækkerne står underviseren, og råber et regnestykke. Den række, hvor facit hører til (over/under 50), skal fange så mange elever som muligt fra den anden række, som derimod skal forsøge at nå ned i eget helle område, uden at blive fanget. Bliver en elev fanget, skal eleven over på det modsatte hold. Giver regnestykket præcis 50, og nogen bevæger sig, skal de også over på modsatte hold. Underviseren fortsætter med at sige nye regnestykker, indtil det ene hold er fanget, eller der sættes tid på, og holdet med flest elever har vundet.

Variation

Kan anvendes i dansk i indskolingen med fokus på vokaler og konsonanter. Læreren råber et bogstav, og eleverne skal så vurdere, om det er en vokal eller en konsonant.
Til sprogfag:
Dette er med fokus på træning af f.eks. kongruens og verbets tider. Det ene hold er ”Richtig/right”, det andet ”falsch/wrong”. Der råbes f.eks. ”Er macht” eller ”he does”. ”Richtig/right-rækken” fanger, fordi bøjningen af ”macht/does”. Rigtig og forkert kan også bruges i alle andre fag, hvor der læses et spørgsmål op. Natur/teknik: Der kan være et genbrugshold og er forbrændingshold.