Forbered en situation, som du vil fortælle dine elever om – som du vil lade dem mærke, føle, sanse, lytte til, se på – opleve. Det kan for eksempel være en tur i Daugbjerg Kalkminer, hvor I kører ind med toget – I oplever at lyset bliver til mørke, og at varmen fra solen forsvinder. I føler hvordan luften bliver mere kølig og tør, og I skutter Jer lidt – og pakker Jer lidt bedre ind. I tænder Jeres lommelygter og begynder at gå længere ind i minerne – pas på ikke at falde, der er ujævnt og glat. Pludselig kommer der måske en flagermus flyvende tæt ved Jeres hoveder, og I er nødt til at dukke Jer. I klatrer op ad stiger – går ned ad stejle bakker… Og…hvad er nu det for en skarp lugt? I kigger ind gennem et gitter og ser al den ost, der gemmes dernede – I holder Jer for næserne. I går tilbage – ser en sø, hvem ved, måske er I ved at falde i? I vælger at gå ud i stedet for at tage toget. I mærker, hvordan varmen langsomt vender tilbage. I misser med øjnene, efterhånden som lyset bliver skarpere…
Denne fantasihistorie skal I opleve rundt i klasselokalet, på gangen, på biblioteket, eller hvor det lige passer.
Tal med eleverne om fantasi inden, hvad kan man bruge den til? Som underviser er du nødt til at leve dig ind i historien, du er nødt til at overdrive – og eleverne vil med garanti følge dig.
Tal bagefter om, hvor I har været, og hvad I har oplevet. Du vil blive overrasket…!