Fantasi og fortællelyst for børn

Videresend til kollega

Formål

At styrke elevernes fantasi og fortællerlyst samt indlevelsesevne. Styrkelse af elevernes sanser.

Rekvisitter

Din fantasi, dit engagement, din energi…

Beskrivelse

Forbered en situation, som du vil fortælle dine elever om – som du vil lade dem mærke, føle, sanse, lytte til, se på – opleve. Det kan for eksempel være en tur i Daugbjerg Kalkminer, hvor I kører ind med toget – I oplever at lyset bliver til mørke, og at varmen fra solen forsvinder. I føler hvordan luften bliver mere kølig og tør, og I skutter Jer lidt – og pakker Jer lidt bedre ind. I tænder Jeres lommelygter og begynder at gå længere ind i minerne – pas på ikke at falde, der er ujævnt og glat. Pludselig kommer der måske en flagermus flyvende tæt ved Jeres hoveder, og I er nødt til at dukke Jer. I klatrer op ad stiger – går ned ad stejle bakker… Og…hvad er nu det for en skarp lugt? I kigger ind gennem et gitter og ser al den ost, der gemmes dernede – I holder Jer for næserne. I går tilbage – ser en sø, hvem ved, måske er I ved at falde i? I vælger at gå ud i stedet for at tage toget. I mærker, hvordan varmen langsomt vender tilbage. I misser med øjnene, efterhånden som lyset bliver skarpere…

Denne fantasihistorie skal I opleve rundt i klasselokalet, på gangen, på biblioteket, eller hvor det lige passer.
Tal med eleverne om fantasi inden, hvad kan man bruge den til? Som underviser er du nødt til at leve dig ind i historien, du er nødt til at overdrive – og eleverne vil med garanti følge dig.
Tal bagefter om, hvor I har været, og hvad I har oplevet. Du vil blive overrasket…!

Variation

Når eleverne er fortrolige med opgaven, kan de selv stå for historien – for eksempel i par to og to eller i mindre grupper. Fortæl om vejen hjem fra skolen, den sidste fødselsdag e.l.