Find alfabetet

Videresend til kollega

Formål

At styrke eleverne i at identificere ord, som starter med et givent forbogstav samt øve sig i at skrive de små og store bogstaver.

Rekvisitter

Kridt til at skrive alfabetet med.

Sådan gør du

Tegn

I starter med at tegne et stort kvadrat i skolegården. Inde i kvadratet laver I 28 felter (deler den op i 4×7).

Alfabetet

I hvert felt skiver I et bogstav fra alfabetet, så alle bogstaver er med.

Find ting

Eleverne skal nu på jagt efter en masse ting. Når de har fundet en genstand, skal de placerer det i det felt, som svarer til genstandens forbogstav. F.eks. en sten skal i feltet med S.

Fyld alle felter

Alle felter skal være fyldt ud med mindst en ting, før aktiviteten er slut. Der må gerne være flere ting i samme felt. God aktivitet.

Beskrivelse

Tegn et kvadrat, med 28 felter (4X7), dette kan gøres med kridt ude i skolegården. Felterne skal være forholdsvis store. I hvert felt skrives et bogstav, så hele alfabetet er med. Eleverne skal nu på jagt efter ting, i naturen omkring skolen, hvis navn starter med et af bogstaverne i alfabetet. Når de har fundet en genstand, lægger de genstanden på det bogstav, som genstanden starter med. Eksempelvis lægges ”sten” på bogstavet ”S”. Således skal hele klassen søge efter småting, de kan lægge på det fælles alfabet indtil alle bogstaver har en ting. Der må gerne ligge flere ting på samme bogstav. Husk, at opfordre eleverne til at være kreative. Skrald kan også bruges.

Variation

Kan laves som en konkurrence på tid mellem flere hold. Så tegner I blot flere alfabeter.

Bevægelsesformen kan variere. Eksempelvis kan eleverne lede ved at hoppe, kravle osv. eller I kan tage en bevægelsesterning i brug, så eleverne skal lede med en ny bevægelse f.eks. hop, kravle, zigzag løb, hvergang de har fundet en ting.

Eleverne finder eksempelvis 5 ting hver, hvorefter de skriver forbogstaverne ned på de ting, de har fundet. Forbogstaverne skal både skrives med små og store bogstaver. Eksempelvis hvis en elev finder et blad, skriver han ”b,B”.