Eleverne sidder på hver deres stol i en rundkreds. Der er en stol færre end elevantallet og eleven som ikke sidder på en stol, stiller sig midt i kredsen. Eleverne får hver et tal, som de skal huske. Personen i midten siger et vilkårligt tal. Alle de elever, hvis tal går op i dette, skal rejse sig og finde en ny tom plads. Personen i midten, skal også prøve at nå at finde en tom stol. Den person der ikke når at få en stol, skal nu stå i midten og vælge det næste tal.
Frugtsalat (matematik)
Videresend til kollega
- Antal: Gruppe
- Varighed: Ca. 20-30 minutter
- Aldersgruppe: Fra 8 år
Formål
Eleverne arbejder med metoder til division og lærer at anvende denne regningsart ved hjælp af systematiseret hovedregning og/eller udregning med lommeregner.
Rekvisitter
Ingen.
Sådan gør du
Rundkreds
Eleverne sidder på hver deres stol i en stor rundkreds.
I midten
En elev står i midten af rundkredsen, denne elev har ikke nogen stol i rundkredsen.
Tal
Alle eleverne får et tal som de skal huske på.
Find ny plads
Eleven i midten siger et tal højt. Alle de elever som har et tal som går op i det tal, som bliver sagt højt, skal nu rejse sig og finde en ny plads.
En til overs
Eleven i midten skal også prøve at få en plads på en af stolene.
Nyt tal
Den elev som ikke får en ny plads, er personen i midten, og skal sige et nyt tal. God fornøjelse!
Beskrivelse
Variation
Kan laves uden stole, hvor eleverne i stedet står bag en kegle eller på en tæppeflise.
For at sikre, at eleverne kommer til at løbe ofte, får eleverne udelukkende tal fra 3-6 og personen i midten må kun nævne tal fra 9- 24.
Tallene som nævnes af personerne i midten, skal eleverne huske og evt. skrive ned.
Hvis personen som står i midten siger: ”Er lig med’, skal alle elever rejse sig og løbe en tur rundt om stole-cirklen, hvorefter summen af de tal som er blevet sagt, skrives på tavlen af hver elev. Herefter finder de en ny plads.
I stedet for at løbe rundt om rundkredsen, kan ruten gøres længere (f.eks. ud til et fodboldmål og tilbage igen).
Bevægelsesmønsteret kan ændres, således at eleverne skal kravle, hinke, hoppe osv.
Eleverne kan få lov til at sidde med et stykke papir og notere tallene eller eventuelt have en lommeregner på sig.