Gode venner

Videresend til kollega

Formål

At eleverne får forståelsen/betydningen/brugen af gode venner i matematik.

Rekvisitter

To spande, tal til ‘gode venner’ og et stort område, hvor legen kan foregå.

Sådan gør du

To spande

I starter med at placere to spande på et stort areal. En spand med tal i og en tom spand som er gode-venner-spanden.

Tal fra 1-9

Alle eleverne får et tal fra et til ni på ryggen. Eleverne må ikke se deres eget tal.

Fanger

En elev er fanger og har ikke et tal på ryggen. Denne elev skal hen og trække et tal fra den ene spand.

Fang en god ven

Fangeren skal nu fange en klassekammerat med tallets gode ven. Det vil sige, det tal som sammen med det trukne tal, giver 10.

Eksempel

Hvis fangeren trækker tallet seks, skal fangeren fange en anden elev med tallet fire på ryggen.

Kædetagfat

Når fangeren har fanget en anden elev, skal de lægge tallene i de-gode-venner spanden, tage hinanden i hånden, og trække et nyt tal.

Fang en ny

De to elever skal nu fange næste mand, som har det tal på ryggen, som til sammen med det trukne tal, giver ti.

8.jpg

En lang kæde

Når næste elev er blevet fanget, skal vedkommende også ligge tallene i spanden, og danne en kæde med de to andre fangere.

Alle fanget

Sådan fortsætter I, til alle er fanget. God aktivitet.

Beskrivelse

Aktiviteten er sat på legen ”Kædetagfat”. I starter med at sætte to spande op, den ene med tal i, den anden er gode-venner-spanden. Alle elever har et tal på ryggen som er fordelt på tallene fra 1-9. En elev, starter som fanger. Fangeren går nu hen og trækker et tal op fra talspanden f.eks. tallet seks, herefter skal fangeren fange en klassekammerat med tallet fire på ryggen (så de tilsammen giver ti).
Når en elev med tallet fire er blevet fanget, lægges de gode venner over i de-gode-venner-kassen. Herefter tager de hinanden i hånden, henter et nyt tal fra talspanden f.eks. tallet syv, og skal så fange en klassekammerat med tallet tre på ryggen.
Når klassekammeraten med tallet tre er fanget, lægges tallet over i de-gode-venner-spanden og de tre elever tager nu hinanden i hånden, så de danner en kæde. Sådan fortsætter legen, indtil der kun er en elev tilbage.
Eleverne må ikke se, hvilket tal de får på ryggen, de skal hele tiden gøre alt for ikke at blive fanget.

Variation

Kan gøres op til 100 og 1000 jo bedre eleverne bliver til matematik.

Tilsvarende aktiviteter