Handlingsforløb i billeder

Videresend til kollega

Formål

At give eleverne en forståelse af arbejdet med begreberne realistisk og fantastisk i en tekst. At lade dem være kreative i deres fremstilling heraf i form af en billedtidslinje.

Rekvisitter

Teksten samt kridt til hver gruppe.

Beskrivelse

Læs forinden denne aktivitet den udvalgte tekst på klassen – skal være en tekst hvor der klar veksling mellem realistiske elementer samt fantastiske elementer. Fx Emmely M (Fandango 4) en tekst der starter med at være realistisk men går over og bliver fantastisk.

Dele eleverne i mindre grupper á 2-4 elever i hver gruppe.

Find nu et sted på skolen hvor der må skrives med kridt på jorden/gulvene. Eleverne skal nu i gruppen tegne en tidslinje. Over tidslinjen tegnes det realistiske handlingsforløb og under tegnes det fantastiske handlingsforløb.

Efter dette skal eleverne i gruppen blive enige om, hvor lang tid teksten strækker sig over.

Lad herefter eleverne fremvise/fremlægge deres tidslinje for hinanden.

Går derefter i klassen og evaluer på denne time – hvornår skifter teksten fra realistisk til fantastisk, hvor lang tid strækker teksten sig over m.m.

Variation

Teksternes sværhedsgrad.