Historisk bytur

Videresend til kollega

Formål

Eleverne lærer at forklare afgørende begivenheder og samfundsforandringer. Forklaringerne skal tage udgangspunkt i forskellige perioders fremherskende værdier og holdninger. Formålet er også at lære eleverne at søge oplysninger i forskellige medier, samt at bearbejde disse oplysninger og vurdere deres kildeværdi.

Rekvisitter

Kamera, eventuelt en smartphone.

Sådan gør du

Bytur

Eleverne sendes ud i byen, for at fotografere forskellige eksempler på, at tidsperioderne har påvirket byens billede.

Billedet

Hver elev skal kun tag et billede. Billedet kan være af en bygning, togskinner, natur mm.

Forbered oplæg

Hver elev forbereder et lille oplæg om det motiv og den tidsperiode, de har fotograferet.

Dokument

Lav et dokument, hvor alle billederne er i, i kronologisk rækkefølge efter tidsperiode. Dertil kan I også lave et kort over byen, hvor I afmærker, hvor billederne er blevet taget.

Bytur mere

I tager nu ud på en bytur mere, og kommer forbi alle stederne, som er blevet fotograferet. Eleverne holder hver dere oplæg, når I kommer forbi deres sted. God fornøjelse.

Beskrivelse

Underviseren giver et lokalhistorisk rids over den by, skolen ligger i. Der er historie i selv et villakvarter. Tænk bare på begreber som kolonihaver, jernbanen, udstykninger og socialt boligbyggeri. Eleverne sendes dernæst ud i byen, for at fotografere forskellige eksempler på, at tidsperioderne har påvirket byens billede, eventuelt sammen i par. Eleverne kan bevæge sig rundt på cykel eller til fods. Hver elev eller gruppe skal kun tage ét fotografi. Tilbage på skolen lægges alle billederne ind i et fælles dokument. Så kan I opstille en kronologisk tidslinje over fotografiernes motiver, og derefter kan I udfærdige et dokument, hvor stederne, der er fotograferet, lægges ind på et kort over byen. Der lægges så en rute, som I kan følge for at nå rundt til alle stederne.
Hver elev forbereder et lille oplæg om det motiv og den tidsperiode, de har fotograferet. Her kan internettet, historiebøger, leksika mv. tages i brug. Dernæst skal I alle sammen begive jer ud, for at se på de lokalhistoriske motiver. Det kan igen være til fods eller på cykel. Hver gang I kommer til et “fotografi” skal “fotografen” fremlægge sit lille oplæg om det, der er fotograferet. Underviseren kan så supplere og sætte det i et større perspektiv.
Opgaven laves over to til tre historielektioner, inklusiv hjemmearbejde.

Variation

Underviseren tager fotografierne af lokaliteterne og tager blot eleverne med rundt på en lokalhistorisk vandring eller cykeltur.