Hop i stavelser

Videresend til kollega

Formål

At eleverne træner elementær læse- og stavestrategi (stavelsesdeling).

Rekvisitter

Bevægelsesterning(er), ordkort i stavelser.

Sådan gør du

Grupper

Eleverne inddeles i par to og to.

Ordkort

Hvert par få et stak ordkort, det kan være ord I har arbejdet med i klassen.

Læs og slå

Første elev trækker et kort, og læser ordet højt. Derefter slår eleven med bevægelsesterningen.

Bevægelse

Terningen afgør, hvordan makkeren skal bevæge sig, i det antal stavelser ordet har. Ordet skal siges klart og tydeligt, og stavelserne skal vises med bevægelsen.

Kontrol

Eleven, som læste kortet højt, kontrollerer om ordet er blevet vist i de rigtige stavelser.

Byt roller

Derefter bytter eleverne roller, og den anden elev læser nu et ordkort højt fra bunken.

Beskrivelse

Eleverne er sammen i par. Hvert par har en bunke med ordkort, som er opdelt i stavelser. Det kan være ord, der er arbejdet med på klassen. På skift trækkes et ordkort. Eleven, der har trukket kortet, læser ordet højt for makkeren, hvorefter eleven kaster med bevægelsesterningen. Terningen afgør, hvordan makkeren skal bevæge sig, i det antal stavelser ordet har. Ordet siges højt og betones, mens øvelsen laves. Eleven, der har læst højt, kontrollerer, om ordet vises i det korrekte antal stavelser. Derefter bytter eleverne roller.

Variation

Der kan gives point for rigtigt stavet og udført ord. Kan udvides til en gruppeaktivitet, hvor to mindre grupper dyster mod hinanden. Kan laves med sætningskort, hvor makkeren skal bevæge sig i det antal ord, som sætningen indeholder. Kan anvendes som stavetræning, hvor makkeren skal bevæge sig i takt med, at ordet staves. Kan anvendes som træning frem mod diktat.
Hvis der ønskes højere aktivitetsniveau, kan ordkortene placeres under kegler på et udeområde eller i hallen, og bevægelsesterningen angiver såvel hente- som løsningsmåde.
Laminér ordkortene, så de kan genbruges.