Katten efter musen

Videresend til kollega

Formål

Forståelse af ordklasserne, aktiv læring, puls og sjovt samvær.

Rekvisitter

3 spande. 1 til navneord, 1 til udsagnsord, 1 til tillægsord. Mange forskellige ord til hver ordklasse – hver elev i klassen skal have seks forskellige ord. To trøjer til ”kattene”.

Sådan gør du

Lav bane

I afmærker et område legen skal foregå indenfor.

Spande

Placer tre spande i lokalet, en hvor der stå tillægsord på, en hvor der står udsagnsord på, en hvor der står navneord på.

6 ord

Alle elever har 6 ord, som de skal have lagt i de rigtige spande/ordklasser.

Katten efter musen

Der leges katten efter musen. To skal udvælges som katte, dette er fangerne.

Sammen to og to

Resten af klassen går sammen to og to. Parrene lægger sig på maven, i en rundkreds ved siden af sin makker på gulvet.

Musen

Underviseren vælger en elev til at være mus. Denne elev skal prøve at få sine ord, i de rigtige spande.

Helle

Musen kan få helle, ved at ligge sig ned på gulvet ved siden af et par, nu er det så den elev musen ikke ligger sig ved siden af, som er den nye mus, og skal prøve at få sine ord i spandene.

Bytte

Fanger en kat en mus, bytter de roller så musen bliver kat og fanger, og katten bliver mus, og skal prøve at få ordene i spandene.

Alle ord i spandene

Legen er slut når alle har fået sine ord i spandene. God aktivitet!

Beskrivelse

Sæt tre spande i lokalet, helst ved ydervæggene. En hvor der står navneord på, en hvor der står udsagnsord på, en hvor der står tillægsord på. Alle elever har 6 ord som de skal have lagt i de rigtige spande/ordklasser. Selve legen er altså individuel, det handler for eleverne om, hurtigst at få lagt alle ordene i de rigtige spande/ordklasser. Vælg 2 fangere – ”katte” (de skal have en overtrækstrøje på). Resten af klassen deler sig i par, to og to. Herefter lægger eleverne sig i en stor rundkreds, på gulvet, i par, to og to. Underviseren udråber en elev til at være den første ”mus”. Det handler for ”musen” om ikke at blive fanget af de to ”katte”. Musen skal helst ud med et ord i en af spandene, men kan dette ikke lade sig gøre, må eleven lægge sig ved siden af et andet par, hvorefter den der ligger yderst af parret nu bliver ”musen”, som skal prøve at komme et af de seks ord i den rigtige spand. Hvis ”musen” bliver fanget af en ”kat”, bliver ”musen” nu til ”kat”, og ”katten” bliver ”mus”. Her handler det, i første omgang for den nye ”mus”, om hurtigst muligt at få lagt sig ned ved siden af et par på gulvet. Sådan fortsætter legen, indtil de fleste elever er kommet af med deres ord. Hvis I synes der skal mere gang i legen, sætter I bare flere ”katte” og ”mus” ind i legen.

Variation

Denne ramme kan laves med de fleste emner, også i andre sprolige fag. Skønlitteratur og faglitteratur, stavelser, eventyr -fantasi -realistisk litteratur mv. Det er kun fantasien der sætter grænser.