Underviseren har på forhånd fundet 6-8 vilkårlige uddrag (10 – 20 linjer) fra bøger / tekster, der passer til klassens niveau (så sværhedsgraden både imødekommer de svage samt de stærke læsere). Teksterne fordeles ud i skolegården, på gangen, i klasselokalet – eller hvor det passer.
Hver elev finder sig en base væk fra teksterne, hvor denne sætter sig med sit ark, hvorpå der står et spørgsmål til hvert tekststykke.
Eleven går til en vilkårlig tekst, læser grundigt, går tilbage til sin base, hvor svararket er placeret – og nu svarer eleven på spørgsmålet, som har samme nummer som det tekstuddrag, der lige er læst. Derefter går man videre til næste tekst.
Underviseren bestemmer, om man må gå til den samme tekst flere gange, hvis man har svært ved at svare.
Underviseren bestemmer, hvor lang tid eleverne skal have til opgaven – skal den gøres færdig, eller når man det, man når?
Løbet kan også laves i par, hvor man kan hjælpe hinanden med at huske. I så fald kan eleverne skiftes til at løbe ud for at læse, for så at komme tilbage og genfortælle.