Leksiræs

Videresend til kollega

Formål

Lære eleverne at søge oplysninger i en given kilde, her et leksikon og evt. på internettet.

Rekvisitter

Et leksikon i flere bind.

Sådan gør du

Leksikon

Find først et leksikon, og find ud af hvor mange bind det er i. Lav spørgsmål til hvert bind. Lav det antal spørgsmål, som er passende til den tid I har til aktiviteten.

Lav kort

Placer leksikonnets bind rundt omkring på skolen, og lav et kort over skolen, hvor de forskellige bind er afmærket på.

Lav hold

Del eleverne ind i grupper, ca. med fire til frem elever på hvert hold.

Opgaver

Underviseren giver hvert hold den første opgave, det skal gerne være forskellige spørgmål, så eleverne ikke starter samme sted.

Kort i klassen

Klassen er basen, og her placerer I kortet, så eleverne kan se, hvor de forskellige leksikon er placeret.

Løb til opgaven

Eleverne læser spørgsmålet til første opgave, og løber ud til det leksikon, hvor de regner med, at de kan finde svaret. Hvis svaret ikke er her, må de løbe tilbage til klassen og samtidig diskutere, i hvilket leksikon de så kan finde svaret.

Svar

Når eleverne har fundet et svar, skrives det på opgaven og afleveres til underviseren. Eleverne går derefter videre til næste spørgsmål.

8.jpg

Alle spørgsmål

Alle grupper skal gennem alle spørgsmålene.

Point

Underviseren bedømmer svaret og giver point fra 0-5. God fornøjelse!

Beskrivelse

Leksiræs kan laves i forbindelse med ethvert historisk emne. Find først ud af, hvor på skolen, der er et leksikon, og hvor mange bind leksikonet består af. Udarbejd så et kort over skolen, og placer leksikonnet rundt på skolen, evt. også på udeområder, under halvtage mv. som “poster”. Marker på kortet, hvor hvert bind er placeret. Hvis det er et leksikon med 30 bind, kan du eventuelt placere flere bind sammen, alt afhængig af, hvor mange “poster” ræset skal have, og hvor meget eleverne skal løbe.
Lav nu åbne opgaver i det emne, I er i gang med. Antallet af opgaver er op til underviseren, men fem til otte opgaver er ideel til en dobbelttime (se eks. på emne-opgaver nederst på siden). Del eleverne ind i grupper af fire til fem personer. Hvert hold får udleveret løbets første opgave – en forskellig startopgave fra gruppe til gruppe. Kortet over skolen hænges op i klassen, som er base for ræset. Eleverne læser spørgsmålet, og løber ud til det leksikon, hvor de regner med, at de kan finde svaret. Hvis svaret ikke er her, må de løbe tilbage til klassen og samtidig diskutere, i hvilket leksikon de så kan finde svaret. De kan se på kortet i klassen, hvor de andre leksikonposter er. Når eleverne har fundet et svar, skrives det på opgaven og afleveres til underviseren. Mens løbet er i gang, tjekker underviseren svar og giver point til grupperne.
Svar bedømmes med et til fem point afhængig af, hvor godt der er svaret på spørgsmålet. Når løbet er slut, afleveres sidste spørgsmål, og læreren kan til næste time regne det endelige resultat ud.
Eksempler på spørgsmål:
80 ́erne:
Hvilke partier dannede den såkaldte firkløverregering i 80 ́erne?
Hvem var Jane Fonda, og hvad var det hun fik hele verden med på?
Hvad er en yuppie?
90 ́erne:
Hvad var danskernes holdning til Maastrict traktaten, og hvad betød det for Danmark?
Hvad er en tamagotchi?
IT-udstyret i 90 ́erne var i rivende udvikling. Hvad betyder IT og PC egentlig?
00 ́erne:
Hvad skete der ved skandalen i Farum Kommune?
Hvad er en ”kanon” i relation til et emne?
Giv eksempler på ting i den danske ”historiekanon”. – Et begreb der opstod i 00 ́erne. Hvad er fugleinfluenza og hvorfor er det farligt?

Variation

1. Kan også laves med atlas/forskellige landkort.
2. Forbered løbet ved, at grupperne selv lægger leksikon ud. Hver gruppe lægger x antal ud i forhold til kortet med poster. Eleverne kan også selv lave spørgsmål, og skrive det rigtige svar. Kopier derefter spørgsmålene og begynd løbet. Hver gruppe vil kunne svare nemt på deres eget spørgsmål, men skal stadigvæk arbejde for de andre svar. Der kan også arbejdes med en joker. Hver gang grupperne har svaret på to spørgsmål, må de slå med en terning. Hvis de slår et lige tal, må de bruge internettet til at svare på næste spørgsmål. Der kan også lægges opgaver ind i løbet, hvor svaret ikke skal findes i et leksikon, men et andet sted på skolen, som har relation til en historisk periode. Det kan f.eks. være skulpturer, bygningsstilart, malerier, mindetavler, gårdtoiletter osv.