Ligninger i skolegården

Videresend til kollega

Formål

Forståelse af udregningen af ligninger.

Rekvisitter

Opgaverne, kridt til skolegården og evt. udregningspapir.

Beskrivelse

Lad eleverne arbejde sammen to og to. Alle deres ligninger og udregninger skal skrives ude i skolegården.Huske regler til ligninger:

Man skal se ligninger som en vægt – der skal være ligevægt på begge sider af lighedstegnet.
Husk det gælder om at få x til at stå alene!!
Træk fra og læg til først
Dividere og gange til sidst
Man kan ikke gange med 0 eller dividere med 0
Husk at der står et skjult gangetegn mellem 3x
Man kan ændre fortegn ved at gange eller dividere med -1

Lad eleverne arbejde sammen to og to. Alle deres ligninger og udregninger skal skrives ude i skolegården.Huske regler til ligninger:

Man skal se ligninger som en vægt – der skal være ligevægt på begge sider af lighedstegnet.
Husk det gælder om at få x til at stå alene!!
Træk fra og læg til først
Dividere og gange til sidst
Man kan ikke gange med 0 eller dividere med 0
Husk at der står et skjult gangetegn mellem 3x
Man kan ændre fortegn ved at gange eller dividere med -1

Opgaver til skolegården:
Opgave 1.
a) 3x = 3
b) 3x -3 = 0
c) x +4 = 4
d) 12x -15 = 3
e) 6x -15 = -9
f) -x = -1
g) 3x -12 = 2x +3
h) 3x -12 = 5x – 24
i) 17x = 16 – x
j) ½x = 4
k) 1/3x = 15
l) -1/3x = -15
m) 1/4x -8 = 8
n) -17 = -1/5x
o) 10 x – 100 = 9x

Lad eleverne arbejde sammen to og to. Alle deres ligninger og udregninger skal skrives ude i skolegården.Huske regler til ligninger:

Man skal se ligninger som en vægt – der skal være ligevægt på begge sider af lighedstegnet.
Husk det gælder om at få x til at stå alene!!
Træk fra og læg til først
Dividere og gange til sidst
Man kan ikke gange med 0 eller dividere med 0
Husk at der står et skjult gangetegn mellem 3x
Man kan ændre fortegn ved at gange eller dividere med -1

Opgaver til skolegården:
Opgave 1.
a) 3x = 3
b) 3x -3 = 0
c) x +4 = 4
d) 12x -15 = 3
e) 6x -15 = -9
f) -x = -1
g) 3x -12 = 2x +3
h) 3x -12 = 5x – 24
i) 17x = 16 – x
j) ½x = 4
k) 1/3x = 15
l) -1/3x = -15
m) 1/4x -8 = 8
n) -17 = -1/5x
o) 10 x – 100 = 9x

Opgave 2.
a) b) c) –

Variation

Der kan sættes mange opgaver ind.