Magretheskål

Videresend til kollega

Formål

At eleverne få kendskab til skønlitteratur.

Rekvisitter

Fem skåle (alt efter hvor mange de er i klassen), fem stykker papir til hver elev, blyant og en mobil til hver gruppe.

Beskrivelse

Hver elev skal finde på tre personer fra skønlitterære tekster/bøger de har læst. Herefter deler læreren dem ud i fem forskellige skåle. Herefter sætter eleverne sig i deres uddelte grupper. Eleverne skal nu på skift op og trække en seddel i skålen. Eleverne har 7 min til, at nå så mange rigtig gættede sedler som muligt. Når en elev har trukket en seddel, har eleven 30 sek. til at få de andre til, at gætte deres person. Herefter skal den næste elev hurtigt være klar, da de jo kun har 7 min til at nå så mange sedler som muligt. Læreren tager tid på de 7 min, eleverne tager selv med deres mobil tid på de 30. sek. ( starter når elever har trukket den første seddel). Eleven må sige pas to gange, hvor der må tages en ny seddel. Det handler altså for eleverne om, at få så mange rigtige gættede personer som muligt i hver runde. Eleverne skal for hver runde skrive ned hvor mange rigtig gættede personer de fik. På den måde er der en konkurrence blandt grupperne. Dette tælles op til sidst, og der findes en vinder gruppe.

Der er tre runder man skal igennem:
1: Man må sige så mange beskrivende ting om den kendte person, som man kan.
2: Man må sige fem beskrivende ting om den kendte person.
3: Man må ikke sigen noget, her må man kun imiterer den kendte person.

Variation

Indre/ydre karakterstik på personer fra læste tekster på klassen.