Matematik dart

Videresend til kollega

Formål

Efter 3. klasse:
– Kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, tælleremser og titalssystemet.
– Bestemmer antal ved at anvende simpel hovedregning, tællemateriale, lommeregner og skriftlige notater.
– Arbejde med forberedende multiplikation og helt enkel division.
Efter 6. klassetrin:
– Kende til de hele tal, decimaltal og brøker.
– Benytte hovedregning, overslagsregning og skriftlig udregninger.
– Arbejde med optællinger og eksempler på sammenhænge og regler inden for de fire regningsarter.
Efter 9. klassetrin:
– Kende de rationelle tal, samt udvidelsen til de reelle.
– Benytte hovedregning, overslagsregning og skriftelige udregninger.

Rekvisitter

Bolde/ærteposer, træplade med påmalede tal og regnestykker.

Beskrivelse

Eleverne udstyres med bolde og forsøger at ramme en plade af passende størrelse, ca. 1×1 meter. Pladen inddeles i forskellige afsnit (Plus, gange, minus, dividere og forskellige tal fra 0-9). Formålet er, at eleven med færrest mulige kast skal forsøge at nå et forudbestemt ciffer, fx 350. Hvis eleven med eleven med 3 bolde rammer ”4”, ”9” og ”gangetegnet”, kan han/hun danne regnestykket 4×9 = 36, og har dermed opnået 36 point. Hvis eleven kun rammer tal og ingen tegn, kan det aftales, at tallene må adderes, eller det kan aftales, at der ingen point opnås i den omgang, hvorefter turen går videre.