Matslangen

Videresend til kollega

Formål

Denne øvelse kan bruges til at arbejde med procentbegrebet. Øvelsen kan også laves, så eleverne lærer at anvende brøker, decimaltal og procent og kæder dem sammen.

Rekvisitter

Sedler med decimaltal, brøker eller procenter.

Beskrivelse

Eleverne inddeles i hold af ca. 5 personer. Hvert hold står bag en kegle. Ca. 10 meter fremme står en anden kegle, hvor der placeres sedler med procenter under. Sedlerne lægges med bagsiden opad. Første elev på hvert hold løber op og runder holdets kegle og tager en seddel og løber tilbage med denne. Næste elev i rækken hæfter sig på (tager 1. elev i hånden), og de løber sammen op og runder keglen, hvor den bagerste elev nu tager en seddel. De løber tilbage med sedlen og hæfter en ny makker på kæden. Dette fortsættes indtil man får samlet sedler som giver 100 % eller derover. Når man har nået 100 % eller derover, begynder man at sætte personer af. Dvs. at den første person (som har løbet i længst tid) må slippe kæden. Herefter løber kæden en runde mere og næste person sættes af osv. Vinderen er det hold der først får sat alle sine elever af.

Variation

1. Brug almindelige tal i stedet for brøker, decimaler og procenter. Eksempelvis gælder det om først at få summen 50.• Ved keglen, som er placeret 10 meter fremme, ligger der sedler hvorpå der står et tal samt et regnetegn. Når alle elever er løbet, har fået en seddel og er blevet hæftet af kæden igen, skal de ud fra sedlerne danne en rækkefølge som giver det højeste resultat. Vinderen er det hold med det højeste resultat. Det hold der blev først færdig med løbedelen må lægge 5 point til deres resultat. Holdet der kom på 2. pladsen i løbedelen må lægge 4 point til deres resultat. Holdet som kommer på 3. pladsen må lægge 3 point til osv.

2. Aktiviteten kan bruges også bruges i sprogfag. Eleverne henter ord, og når de har hentet alle ordene, skal de danne en sætning alle holdets ord.