My favorite word/Meine Lieblings-Wörter

Videresend til kollega

Formål

At sætte fokus på udtalen af engelske/tyske ord på en måde så alle elever kan være med. En aktivitet der gør det muligt for eleverne at lege med sproget.

At introducere intonationen i det engelske/tyske sprog for eleverne samt styrke deres udtale.

Rekvisitter

Flipover eller meget store stykker papir og farvekridt.

Beskrivelse

1:Eleverne deles i grupper á 3. Hver elev i gruppen overvejer hvilket ord, der er deres yndlingsord på engelsk/tysk.

Når eleven har valgt et ord, øver de sig på at sige ordet med den rette intonation. Det er i orden, faktisk en fordel, at overdrive lidt. Lad eleverne sige ordet med intonationen, mens de viser ordets rytme/intonation med hånden. Dette giver eleverne en fornemmelse af, hvordan engelske/tyske ord bølger.
2:Når eleverne har øvet sig tilstrækkeligt på ordet, udleveres et stort stykke papir og farvekridt til hver gruppe.
Eleverne skal nu skrive og tegne deres ord på papiret. Måden ordet skrives/tegnes på skal illustrere ordets rytme/intonation. Gruppens tre ord skrives på samme papir.
3: Eleverne skal med deres krop og mimik vise deres ord, mens de siger ordet for de andre i deres gruppe. Lad eleverne finde den bevægelse/gestus der efter deres mening bedst udtrykker ordet. Også her er det i orden at overdrive, brug bare hele kroppen- og lokalet.
3: Nu skal hver gruppe blive enige om en måde, hvorpå de vil fremføre deres ord for de andre. De kan vælge at fremføre deres ord på skift, de kan gøre det samtidig eller på en helt tredje måde. Sørg for at der er rum til de store armbevægelser.
Når den enkelte gruppe skal fremvise deres ”sketch”, hænges papiret med ordene op som kulisse.

Variation

Aktiviteten kan foregå på alle klassetrin. Det er en sprogleg, hvor ordenes sværhedsgrad ingen betydning har. Eleverne vil vælge sværere og sværere og længere ord, efterhånden som de udvider deres ordforråd.