Opmåling og tegning i det fri

Videresend til kollega

Formål

At fremme forståelsen af følgende begreber inden for matematikken.

Efter 3. klassetrin:
– Arbejde med enkel måling af afstand, flade, rum og vægt.
– Anvende forskellige metoder, arbejdsformer og redskaber til løsning af matematiske problemer.
– Arbejde med enkle, konkrete modeller og gengive træk fa virkeligheden ved at tegne.
Efter 6. klassetrin:
– Måle og beregne omkreds, areal og rumfang i konkrete situationer.
– Arbejde med fysiske modeller og enkle tegninger af disse.

Rekvisitter

Måle redskaber, papir, blyant og evt. en lommeregner.

Beskrivelse

Eleverne får til opgave at lave et kort over et af skolens områder. Dette kan fx være klasseværelset, fællesrum m.fl. Eleverne går herefter i grupper ud for at lave en opmåling, af det udpegede område og noterer de relevante afstande ned. Herefter laves kortet, som eventuelt efter færdiggørelse kan sammenlignes med ”rigtige kort”, hvis sådanne eksisterer.

Variation

Opgavens sværhedsgrad.