Personbeskrivelsesræs

Videresend til kollega

Formål

At øge læseforståelsen, læsehastighed, sprog, beskrivelse. Desuden styrke samarbejde samt kommunikation.

Rekvisitter

En tekst i form af en bog eller en kopieret tekst. En tekst til hver gruppe. Papir / hæfte samt skriveredskaber – også gerne farver.

Sådan gør du

Forberedelse

Inden timen, har underviseren forberedt spørgsmål og opgaver omkring beskrivelse af en person i en tekst eller i en bog.

Hold

Eleverne deles ind i par eller grupper, og fordeler sig rundt i klassen eller på et større areal.

Teksten ud på gulvet

Underviseren lægger bogen eller teksten ud for hver gruppe, sådan at alle skal bevæge sig lige langt, for at nå til deres tekst.

Bevægelse

Eleverne i bevægelse skal nu finde svar og personbeskrivelser i teksten.

Regler

Eleverne må ikke tage papiret med op til teksten, ellers må de selv om, hvordan de løser opgaven.

Ideer til opgaven

Opgaven kan gå ud på, at eleverne skal finde beskrivelser af en eller flere personer (som underviseren på forhånd har valgt). De ydre træk skal tegnes – eks. store ører, rød trøje mv., og de indre træk skal noteres under tegningen – eks. bange, forelsket mv.

Beskrivelse

Denne aktivitet handler om læseforståelse, og I kan bruge hvilken som helst tekst, ukendt som kendt, novelle, roman mv. Underviseren har forberedt spørgsmål eller opgaver omkring teksten. Eleverne deles ind i par eller grupper. Aktiviteten kan laves i auditorium, klassen, hallen, på gangen, ude eller hvor der lige er plads. Hver(t) par/gruppe finder sig en base, hvor de lægger deres papir samt skriveredskaber. Underviseren lægger bogen eller teksten ud for hver gruppe, sådan at alle skal bevæge sig lige langt, for at nå til deres tekst. Aktiviteten bliver sat i gang, og eleverne skal nu frem og tilbage, for at finde svarene i teksten, og skrive dem ned, eller tegne dem, på deres papir. Hver gruppe må selv bestemme, hvordan de løser opgaven – om én løber hen og læser, kommer tilbage og videregiver information – om begge eller alle løber afsted osv. Eleverne må bare ikke medbringe deres papir. Opgaven kan gå ud på, at eleverne skal finde beskrivelser af en eller flere personer (som underviseren på forhånd har valgt). De ydre træk skal tegnes – eks. store ører, rød trøje mv., og de indre træk skal noteres under tegningen – eks. bange, forelsket mv.
Eleverne bliver nødsaget til at arbejde med begrebet skimming, når de hurtigt skal finde oplysningerne i teksten. Beskrivelse – uddyb det simple: Eleverne bliver trænet i at uddybe og forklare med tillægsord (beskrivende). Samarbejde og kommunikation: Eleverne skal forklare det de har læst, til en klassekammerat, som skal bruge oplysninger til at løse opgaven.

Variation

Øvelsen kan gøres lettere ved, at kun de ydre træk skal beskrives. Desuden kan I tilføje beskrivelse af miljø mm.