Popcorn

Videresend til kollega

Formål

En sjov, samarbejdende og kommunikativ måde at evaluere et emne i et udvalgt fag.

Rekvisitter

Spørgsmål og svar skrevet på papirstykker.

Sådan gør du

Lav spørgsmål

Underviseren har forberedt spørgsmål og svar, som er skrevet på hver deres stykke papir. Der skal være præcis halvt så mange spørgsmål, som der er elever i legen. Det vil sige, hvis der er 20 elever i klassen, skal der være 10 spørgmål og svar.

Sedlerne

Sedlerne med spørgsmål og svar, krølles sammen.

Fordeler sig

Eleverne fordeler sig nu ud på gulvet, med god plads i mellem hinanden.

Popcorn

Underviseren står i midten og råber “1 – 2 – 3 popcorn”, samtidig med alle sedlerne (popcorn) kastes op i luften.

Stilhed

Der må nu ikke være snak/kommunikation – schhh! Alle eleverne tager et popcorn og folder papiret ud.

Find makker

Eleverne har enten fået et spørgmål eller et svar og skal nu på jagt efter sin makker.

Sætter sig ned

Når en elev har fundet sin makker, skal begge elever sætte sig ned.

Gentag

Gentag denne leg fire til seks gange og gennemgå derefter svarene på klassen.

Se animationen

Beskrivelse

Underviseren eller eleverne skal lave spørgsmål med tilhørende svar. Spørgsmål og svar skal dog være på hver deres papir. De spørgsmål og svar, som bliver fremstillet, skal være knyttet op på det emne I arbejder med.
20 elever = 10 spørgsmål og svar.
26 elever = 13 spørgsmål og svar.
Sedlerne (spørgsmål og svar) krølles sammen som popcorn.
Eleverne fordeler sig ud på gulvet. Fx underviseren siger ”1, 2, 3 popcorn” og alle sedlerne (popcorn) kastes op i luften. Derefter må der ikke snakkes. Hver elev tager et popcorn og åbner op. Eleverne skal nu finde den person, som hvis spørgsmål eller svar matcher sit eget. Når en elev har fundet sin makker, sætter begge elever sig ned på gulvet/på sin plads. Når alle elever har fundet deres makker, starter aktiviteten forfra. Når I har lavet aktiviteten ca. 4-6 gange, gennemgås alle opgaverne på klassen – eller udvalgte opgaver.