Regnestafet

Videresend til kollega

Formål

Indlæring og øvelse i udvalgt regneart gennem samarbejde og aktivitet.

Rekvisitter

Kegler og 12 kantet terninger.

Sådan gør du

Grupper

Underviseren deler eleverne ind i grupper med ca. fire på hvert hold.

Stafet

I placerer kegler med en passede løbeafstand. Hver gruppe får en kegle at starte bagved, og en kegle de skal løbe op til. I den ene ende står gruppen på en række, i den anden ende er de 12 kantet terninger placeret.

Løb og slå

På underviserens startsignal løber første mand i hver række ned til terningen. Slår med terningen og løber tilbage igen.

Skriv ned

Når eleverne har skrevet tallet ned på et stykke papir, må næste mand i gruppen løbe.

Kast, skriv og løs

Den næste elev slår nu med terningen og løber tilbage. Eleverne skal lægge tallet til det forrige som allerede står på papiret. Når regnestykket er regnet ud, må næste mand i rækken løbe.

Alle i gruppen

Alle i gruppen skal løbe op og slå et tal og lægge det til.

Hurtigst og højest

Når alle har løbet 4 gange, ser I, hvem der var hurtigst, og hvem der fik det højeste facit.

Beskrivelse

Underviseren deler eleverne ind i grupper, og der stilles op til stafetter, med en 12 kantet terning i modsatte ende af start. Den første elev, fra hver gruppe, løber ned og kaster med terningen (12 kantet terning), løber tilbage, og tallet skrives ned på et stykke papir. Derefter løber næste mand i rækken ned og kaster med terningen. Når personen kommer tilbage, lægges tallet til det forrige, og når facit er regnet ud, må næste elev løbe.
Når alle har løbet 4 gange, ser I, hvem der var hurtigst, og hvem der fik det højeste facit.

Variation

1. Den første elev i hver gruppe løber ned og slår med to terninger (12- og 6- kantet terning). Der løbes tilbage, og de to tal ganges med hinanden. Når facit er regnet ud og skrevet ned, må den næste løbe. Når alle har løbet 4 gange, lægges alle facit sammen, og I ser, hvem der var hurtigst, og hvem der har fået det højeste tal.
2. Kort med regnestykker er placeret i modsatte ende af deltagerne. Hver regningsart har hver sin farve. Et kort hentes og facit regnes ud og skrives ned. Det gælder om at få lavet så mange regnestykker som muligt og med flest rigtige facit.
3. Et ark med diverse regnestykker ligger placeret i modsatte ende af deltagerne. Der løbes på skift ned for at løse en opgave. Den række der først får løst alle opgaverne, har vundet, og facit tjekkes.
4. Aktiviteten kan også laves med ærteposer med tal og regnearter. Placer dem i modsatte ende af deltagerne. Eleverne løber på skift ned og laver et regnestykke med så mange ærteposer som muligt. Den næste i rækken løber ned og løser opgaven, som den forrige har lavet, og laver en ny opgave til den næste. Regnestykkerne og facit skal skrives ned på et stykke papir hver gang. Når alle eleverne i gruppen har løbet to gange, er aktiviteten færdig, og antal rigtige facit og antal brugte ærteposer tælles sammen