Sansemotorisk landskab

Videresend til kollega

Rekvisitter

Evighedskarrussel, airex måtter, skumterning, hulahopring, langreb, gymnastikskammel og forskellige bolde.

Sådan gør du

Opstilling

I rummet opstiller I de 5 forskellige ‘øve- og legestationer’.

Organisation

Ved hver station slår barnet først med terningen. Terningens øjne viser, hvor mange gange barnet leger/øver aktiviteten/øvelsen.

'Arbejdsstation'

Ved de forskellige ‘arbejdsstationer’ leger, øver og arbejder børnene. På signal roterer børnene videre til næste ‘øve- eller legestation’. Barnet tæller antal øjne på terningen højt.

Signal

På signal roterer børnene videre til næste ‘øve- eller legestation’.

Ny station

Fx barnet går rundt på sansesten og tæller højt antal omgange.

Tæller højt

Barnet tæller antal øjne på terningen højt.

Triller

Fx triller barnet rubbeflex-bolden fire gange rundt om kroppen/ maven.

Kaster igen

Barnet kaster igen terningen

Ny station

Fx løfter barnet ben og arme højt – laver flyvemaskine med kroppen.

Den voksne

Den voksne har mulighed for at hjælpe det enkelte barn med de detaljer, som netop dette barn har behov for, for at overvinde og nå næste udviklingszone. GOD LEG!

Se animationen

Beskrivelse

Opbygget af enkle produkter. Produkterne er særlig velegnet til flere former for motorisk leg. De kan på ganske kort tid sættes sammen til en sammenhængende bane eller nye kombinationer af ‘sansemotoriske landskaber’.
I det motoriske landskab er der arrangeret små stationer og overgange mellem stationer. I stedet for at arbejde med et barn løsrevet fra den sociale sammenhæng, er det fordelagtigt at holde børnene integreret. Samtidig er muligheden åben for at hjælpe det enkelte barn med de detaljer, som netop dette barn har behov for, for at overvinde og nå næste udviklingszone. Mens den voksne skaber et specifikt rum for et barn, leger, øver og arbejder de andre børn samtidig på de omkringliggende øve- og legestationer. På denne måde er det muligt, at den voksne med en ‘split vision’ også varetager og ser de andre børns ageren i samspil med hinanden, og de redskabs-kombinationer, som skaber motorik-landskabet.

Tilsvarende aktiviteter