Slappuk – Matematik for hold

Videresend til kollega

Rekvisitter

Slappuk kuffert, papir og blyant.

Sådan gør du

Tablet og hold

I finder spilmenu på tablet og vælg aktivitet 2 – A2. Klassen deles op i to hold.

Opstilling

Puckene placeres 4 og 4 på gulvet eller ved tavlen.

A-4 ark

Ved hver puck lægges der et lamineret A-4 ark, hvorpå der skrives et valgt tal.

Startsum

Fx læreren viser en start-sum.

Opgaven

Derefter skal tallene lægges til eller trækkes fra den løbende sum. RØD = tallet trækkes fra (subtraktion), BLÅ = tallet lægges til (addition).

Lampe lyser

Når en lampe lyser, løber første elev i gruppen op og ser tallet, slukker pucken ved at berøre den og løber tilbage til gruppen og siger tallet. (Lyset bestemmer om der skal lægges til eller trækkes fra).

Samarbejde

Gruppen samarbejder om at finde summen så hurtigt som muligt.

Puck lyser igen

Næste elev er klar til at løbe så snart en ny lampe lyser o.s.v.

Slut facit

Når hele turen er slut kontrollerer I facit. Det er en god idé at have en kontrollant/revisor (fra det modsatte hold) med en lommeregner, der udregner opgaverne og er 100% sikker på slut facit.Når hele turen er slut kontrollerer I facit. Det er en god idé at have en kontrollant/revisor (fra det modsatte hold) med en lommeregner, der udregner opgaverne og er 100% sikker på slut facit.

Se videoen

Beskrivelse

Klassen deles op i to hold. Puckene placeres på gulvet eller på bordet ved tavlen, og der placeres ved hvert et lamineret A4-ark, hvorpå der skrives et valgt tal. Når en lampe lyser skal tallet ved lampen lægges til eller trækkes fra start-summen. Derefter skal tallene lægges til eller trækkes fra den løbende sum. RØD = tallet trækkes fra (subtraktion), BLÅ = tallet lægges til (addition). Når en lampe lyser, løber første elev i gruppen op og ser tallet, slukker pucken ved at berøre den og løber tilbage til gruppen og siger tallet. Lyset bestemmer om der skal lægges til eller trækkes fra. Gruppen samarbejder om at finde summen så hurtigt som muligt. Næste elev er klar til at løbe så snart en ny lampe lyser o.s.v. Det er en god idé at have en kontrollant/revisor (fra det modsatte hold) med en lommeregner, der udregner opgaverne og er 100% sikker på slut facit. Når hele turen er slut skrives facit op på tavlen/ned på papir. Gruppen konfererer facit med ‘revisor’. Der kan skiftes ‘revisor’ og man kan evt. skrive nye tal på de laminerede ark på gulvet. Der konkurreres på tid. Bemærk, også meget anvendelig i sprogfagene.

Variation

Kan bruges på alle klassetrin/alderstrin.
Det er også muligt til de ældre klassetrin at bruge regnearterne: GRØN = division og GUL = multiplikation.