Spil en rolle

Videresend til kollega

Formål

Eleven lærer at der findes forskellige ”roller”, og hvordan de interagerer med hinanden i en diskussion. De får en god forståelse af de udvalgte personers holdninger m.m.

Rekvisitter

En selvklæbende etiket til hver elev.

Beskrivelse

Læreren instruerer. Der dannes grupper på fire tilfældigt. Hver deltager får udleveret et papir, hvor der står et nummer (1-4) samt en beskrivelse af rollen. Dette papir må ikke vises til de andre i gruppen. Rollerne kan være: 1. Platon 2. Sokrates – du skal starte diskussionen. 3. Søren Kierkegaard. 4. Aristoteles.

Diskussionsemnet kan være: Eleverne skal argumentere ud fra deres tildelte persons holdninger og livssyn. Spørgsmålet kunne være ”hvornår opnår mennesket frihed?”. De skal nu gennem diskussion komme med en løsning på spørgsmålet, dette handler om argumentationer og kompromiser. Herefter fremlægges deres løsning på det opstillede arbejdsspørgsmål. Spillet efterbehandles i plenum, hvor alle 1. 2. 3. og 4. sidder sammen.

Variation

Stort set alle emner kan tages op alt efter hvad der er aktuelt i klassen. Evt. kan en avisartikel eller anden tekst bruges som oplæg. De 4 rolletyper kan også varieres.