Stjerne opgaver

Videresend til kollega

Formål

Øve sig i at udtrykke sig i tekst og billeder, prøve at opbygge sprog af ord og sætninger, øve sig i at fremlægge.

Rekvisitter

Talkegler, terninger og små sedler med ord, husk alle ordklasser. Evt. et billedlotteri/billeder af ting.

Sådan gør du

Banen

I placerer seks kegler i en stjerne. Hver kegle skal have et nummer fra 1 til 6. Husk også en kegle i midten af de seks kegler. Sæt eventuelt to baner op, hvis I er mange elever.

Billedkort

Under hver kegle, lægger I sedler med ord og/eller billeder.

Terninger

Ved keglen i midten placerer I også tre til fire terninger.

Slå med terningen

Eleverne skal nu på skift slå med en terning, og løbe ud til den kegle som tallet viser. Her skal eleven hente et ordkort/billede.

Slå igen

Eleven løber nu retur til keglen i midten, slår igen og henter et nyt ord/billede.

Hent alle

Sådan fortsætter I til alle ordene er blevet hentet.

Lav sætninger

Efter aktiviteten går eleverne sammen i mindre grupper, eleverne skal sammen lave sætninger eller en lille historie ud fra de ord/billeder de hentede.

8.jpg

Gennemgang

Lav en fælles gennemgang på klassen. God fornøjelse.

Beskrivelse

Der placeres 6 kegler i en “stjerne” med tallene 1-6 på og 1 kegle midt i “stjernen”. Under keglerne ligger sedler med ord og billeder. Ved keglen i midten skal der være 3-4 terninger. På skift kaster eleverne med terningerne. Slår en elev 1 – løber eleven til kegle nr. 1 og henter ord/billedlotteribrikker. Personen løber retur til keglen i midten og slår igen. Slår en elev det samme tal 2 gange – løbes der til den samme kegle flere gange. Spillet fortsætter, indtil eleverne har samlet tilstrækkeligt med ord/billedlotteribrikker. Herefter arbejdes der med at lave sætninger eller eventuelt en hel historie, hvor flere elever går sammen og bruger alle deres ord og billeder.
Lav en fælles gennemgang og respons på gruppernes historie/sætninger afslutningsvis. Det er en god ide at lave to stjerner, hvor aktiviteten kan foregå. Det bliver her muligt at dele klassen i to, og derved har de nemmere ved at komme til.