Summeringsleg

Videresend til kollega

Formål

At anvende de fire regnearter til antalsbestemmelse ved hjælp af hovedregning. Der bliver også arbejdet med tallenes ordning og tallinjen.

Rekvisitter

30 sedler nummereret fra 1-30 og med en øvelse skrevet/tegnet på bagsiden.

Sådan gør du

Sedler

Lav 30 sedler, med tallene 1-30. På bagsiden skriver eller tegner I bevægelser, f.eks. gå, løb, hinke osv. I fordeler sedlerne i en stor rundkreds på et stort areal.

Grupper

Eleverne går sammen to og to, og hvert hold får udleveret en terning – eller I har flere store fælles terninger i området.

Start

Alle eleverne starter i midten af rundkredsen.

Slå med terning

Grupperne starter med at slå med terningen, og derefter løber de ud til det tal som øjnene viser.

Bevægelse

Eleverne kigger bagpå sedlen og laver den bevægelse, som står bagpå tallet hele vejen ind til midten igen.

Slå igen

Gruppen slår igen med deres terning, og skal nu lægge tallet til det tal, de slog forrige gang.

Løb igen

Eleverne løber ud til det nye facit, og ser bagpå sedlen hvilken bevægelse de skal lave på vej tilbage til midten.

8.jpg

Gentag

Eleverne fortsætter aktiviteten på denne måde, indtil de når til 30. Vinderne er dem som når 30 først. God aktivitet!

Beskrivelse

Lav 30 sedler, sedlerne skal være nummereret med tallene 1-30, og på bagsiden skal der være en tegning af en bevægelse (f.eks. skihop, krydsløb, hop på et ben, trillebør, skihop, englehop, hinke, baglæns løb, gadedrengeløb, valgfri øvelse). Nogle øvelser går eventuelt igen på flere af sedlerne. Sedlerne fordeles i en stor rundkreds i en skolegård eller hal. Eleverne går sammen to og to, og hvert par får en terning eller nogle store terninger i midten af området. Alle starter inde på midten og slår med terningen.
Parrene løber ud til det ark, som har det tal, som svarer til det antal øjne terningen viser. På arket er der en øvelse. Eleverne laver denne øvelse på vej tilbage til midten, hvor de igen slår med terningen. Det antal øjne terningen viser denne gang, lægger gruppen sammen med det forrige tal. Hvis summen af disse to tal f.eks. er 7, løber eleverne nu ud til ark nr. 7. Øvelsen som står på ark nr. 7 laves på tilbagevejen og så videre. Vinderen er det par, som først når tallet 30 eller derover. Hvis eleverne har svært ved at huske de tal, de skal lægge sammen, kan de have papir og blyant til brug. Øvelsen kan også laves udenfor (brug her eventuelt laminerede kort).

Variation

I kan også bruge subtraktion, division og multiplikation. Eksempelvis det antal øjne terningen viser, lægger eleverne sammen med det forrige tal og subtraherer med 5, hvorefter eleverne løber ud til dette resultat.