Tabeltræning

Videresend til kollega

Formål

Øve tabellerne.

Rekvisitter

Snegl – asfaltdekoration og ærtepose.

Sådan gør du

Hinkerude 1-10 (snegl)

I går hen til hinkeruden. Deler jer i to hold og finder ud af hvem der skal starte.

Tegner en linie

En af deltagerne tegner en linie i passende afstand fra hinkeruden.

Kasteren

Den første fra hold 1 kaster ærteposen ind på hinkeruden. Man har to forsøg til at ramme hinkeruden før en ny fra holdet prøver at kaste.

Modstanderen

Hold 2 (modstanderen) skal øve tabel udfra hvilket tal der blev ramt. Eksempel: rammer ærteposen i felt 5, skal modstanderen sige 5-tabellen.

Kontrollant

Hold 1 er kontrollant og tæller hvor mange point hold 2 får. Et rigtigt svar giver 1 point. Husk, at skrive resultat ned.

Hold 2 bestemmer fysisk øvelse

Når hold 2 er færdig med at sige tabellen må de finde på en fysisk øvelse som hold 1 skal udføre. Fx løbe 5 gange fra kegle til kegle.

Serveretten skifter

Serveretten skifter herefter. En god og anden måde at øve tabel på altså læring i bevægelse.

Se animationen

Beskrivelse

Deltagerne deles i to hold eller der spilles 1 mod 1. En af deltagerne tegner en linie i passende afstand fra hinkeruden. Hinkeruden er formet som en snegl med tal fra 1 til 10 (se billede). En fra hold 1 starter med at kaste ærteposen ind på hinkeruden. Hold 2 skal øve tabel – afhængig af hvilket felt der rammes. Eksempel: Rammer ærteposen felt 5, skal modstanderen kunne sige 5-tabellen. Hold 1 – kasteren er kontrollant og tæller hvor mange rigtige gangestykker modstanderen siger. 1 point for hvert rigtig svar. Modstanderen slutter af med at bestemme, hvad kasteren skal gøre af fysiske øvelser – fx 5 løbeture fra kegle til kegle. Serveretten skifter herefter.