Talsystemet

Videresend til kollega

Formål

Kende til tallets opbygning, herunder rækkefølge, tælleremser og titalsystemet.

Rekvisitter

Papir i de tre ovennævnte farver (der skal laves mange papirkugler), 30-40 laminerede stykker papir, hvorpå der står regnestykker af forskellig sværhedsgrad.

Sådan gør du

Lav regnestykker

Underviseren har lavet ca. 30-40 regnestykker og lamineret dem.

Lav papirkugler

Eleverne laver en masse papirkugler i tre forskellige farver. Bestem hvilken farve som er “enere” hvilken som er “tiere” og hvilken som er “hundreder”.

Rundt i klassen

Både papirkuglerne og regnestykkerne spredes rundt i klassen.

Gå til regnestykket

Eleverne skal nu gå fra regnestykke til regnestykke, og bruge papirkuglerne til at regne opgaverne med.

Beskrivelse

Underviseren har inden aktiviteten lavet mange regnestykker, som er lamineret. Eleverne hjælper med at lave en masse papirkugler. Farv papirkuglerne i tre forskellige farver. Alle de små papirkugler og de laminerede regnestykker spredes ud på gulvet i lokalet. Eleverne skal nu gå fra regnestykke til regnestykke, og bruge papirkuglerne på gulvet til at regne med. Underviseren beslutter f.eks. at de røde kugler repræsenterer ”enere”, de gule ”tiere” og de blå ”hundreder”. Afhængigt af elevernes niveau kan det være en fordel at starte aktiviteten, med at regne et par regnestykker sammen med eleverne, så de kan se, hvordan papirkuglerne skal anvendes, og dermed også introducere eleverne til talsystemet på en konkret måde.

Variation

Sværhedsgraden af regnestykkerne. Det kan ligeledes laves som en konkurrence eller på tid.