Eleverne skal regne, ved at hoppe/gå fra tal til tal på et kæmpe taltæppe. Eleverne giver, i par eller i små grupper, hinanden udfordringer. Eksempelvis kan den ene elev, sige til den anden: ”Du skal regne følgende; 47+23”, hvorefter eleven på tæppet skal hoppe/gå regnestykket eller bare gå til det rigtige tal, hvis eleven på tæppet kan regne det i hovedet. Den anden elev eller resten af gruppen observerer, om eleven på tæppet rammer de rigtige tal.
Det er en fordel, hvis taltæppet er udstyret med regnetegnene +,-,x,/.
Hvis I ikke har sådan et taltæppe, kan disse også nemt laves. Du skal bruge en voksdug på ca. 1,5 x 2 meter, men gerne større, hvor tallene 10 – 100 påskrives med sprittuds eller lignende, så første kolonne indeholder tallene 1, 11, 21, 31 osv., mens anden kolonne indeholder tallene 2, 12, 22 osv. I kan også skrive det med kridt i skolegården.
Taltæppet
- Antal: 2 el. flere
- Varighed: Ca. 15-20 minutter
- Aldersgruppe: Fra 5 år
Formål
At kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, talremser og titalssystemet. Øvning af hovedregning.
Rekvisitter
Taltæppe.
Sådan gør du
Taltæppe
Taltæppet findes frem, eller laves (se beskrivelse).
Grupper
I inddeler eleverne i små grupper på minimum to.
Aktivitet
Eleverne skal regne, ved at hoppe/gå fra tal til tal på et kæmpe taltæppe.
Regne opgaver
De skiftes til at hoppe, og give hinanden opgaver. Fx ”du skal regne følgende; 47+23”. Eleven på tæppet skal derefter hoppe regnestykket, samt resultatet. Den elev som ikke hopper, observerer om der hoppes på de rigtige tal.
Bytte
Byt undervejs. God aktivitet.
Beskrivelse
Variation
I kan hoppe tabeller. I kan lave en labyrint til eleverne f.eks. skal en elev starte på tallet 17 og slutte på tallet 89, eleven skal bruge præcist 5 hop til at komme derhen, og skal bruge addition 3 gange, subtraktion 1 gang og multiplikation 1 gang.
Eleven starter således på tallet 17 og må først tage et skridt/hop, når eleven har sagt, hvad det første skridt består af, fx: ”Jeg vil plusse 12, så jeg kommer hen til 29”. Næste skridt kunne være, ”jeg vil gange med 3, så jeg kommer hen til 87” osv.