Taltæppet

Videresend til kollega

Formål

At kende til de naturlige tals opbygning, herunder rækkefølger, talremser og titalssystemet. Øvning af hovedregning.

Rekvisitter

Taltæppe.

Sådan gør du

Taltæppe

Taltæppet findes frem, eller laves (se beskrivelse).

Grupper

I inddeler eleverne i små grupper på minimum to.

Aktivitet

Eleverne skal regne, ved at hoppe/gå fra tal til tal på et kæmpe taltæppe.

Regne opgaver

De skiftes til at hoppe, og give hinanden opgaver. Fx ”du skal regne følgende; 47+23”. Eleven på tæppet skal derefter hoppe regnestykket, samt resultatet. Den elev som ikke hopper, observerer om der hoppes på de rigtige tal.

Bytte

Byt undervejs. God aktivitet.

Beskrivelse

 Eleverne skal regne, ved at hoppe/gå fra tal til tal på et kæmpe taltæppe. Eleverne giver, i par eller i små grupper, hinanden udfordringer. Eksempelvis kan den ene elev, sige til den anden: ”Du skal regne følgende; 47+23”, hvorefter eleven på tæppet skal hoppe/gå regnestykket eller bare gå til det rigtige tal, hvis eleven på tæppet kan regne det i hovedet. Den anden elev eller resten af gruppen observerer, om eleven på tæppet rammer de rigtige tal.
Det er en fordel, hvis taltæppet er udstyret med regnetegnene +,-,x,/.
Hvis I ikke har sådan et taltæppe, kan disse også nemt laves. Du skal bruge en voksdug på ca. 1,5 x 2 meter, men gerne større, hvor tallene 10 – 100 påskrives med sprittuds eller lignende, så første kolonne indeholder tallene 1, 11, 21, 31 osv., mens anden kolonne indeholder tallene 2, 12, 22 osv. I kan også skrive det med kridt i skolegården.

Variation

I kan hoppe tabeller. I kan lave en labyrint til eleverne f.eks. skal en elev starte på tallet 17 og slutte på tallet 89, eleven skal bruge præcist 5 hop til at komme derhen, og skal bruge addition 3 gange, subtraktion 1 gang og multiplikation 1 gang.
Eleven starter således på tallet 17 og må først tage et skridt/hop, når eleven har sagt, hvad det første skridt består af, fx: ”Jeg vil plusse 12, så jeg kommer hen til 29”. Næste skridt kunne være, ”jeg vil gange med 3, så jeg kommer hen til 87” osv.