Tekst rally

Videresend til kollega

Formål

At eleverne arbejder med korrekt stavning og formel sproglig korrekthed i egne og andres tekster. Samtidig trænes deres færdigheder i korrektur og tegnsætning, som skal mestres til FSK prøven i læsning og retskrivning.

Rekvisitter

To terninger og bevægelseskort eller en bevægelsesterning. To ens tekster med fejl.

Sådan gør du

Grupper

Underviseren deler eleverne ind i små grupper.

Ens tekster

Hver gruppe får to ens tekster med grammatiske eller andre fejl i. Teksterne placeres overfor hinanden, med en passende løbedistance imellem.

Bevægelsesterning

En bevægelsesterning placeres et tredje sted i nærheden. (Har I ikke en bevægelses-terning, kan der bruges almindelige terninger, se beskrivelse).

Start

Hver gruppe, starter ved den ene af deres tekster, læser den, og når de kommer til en fejl, skal de løbe hen til bevægelsesterningen.

Aktivitet

Eleverne slår med bevægelsesterningen, og udfører aktiviteten hen til den anden tekst.

Ret fejl

Gruppen retter nu fejlen i den anden tekst, og går derefter tilbage til den første tekst, og læser videre.

Gennemgå

Teksterne gennemgåes og fejlene diskuteres bagefter på klassen. God aktivitet.

Beskrivelse

Underviseren deler eleverne op i små grupper. Hver gruppe skal have to ens tekster med fejl i. Teksterne skal placeres med passende afstand, så eleverne kan løbe frem og tilbage mellem teksterne. Et tredje sted placerer I to terninger, og et kort med numrene 2-12, og en bevægelse ud fra hvert nummer. F.eks. 1 hoppe med samlede ben, 2 løbe, 3 hinke, 4 kolbøtter osv. Eller I kan bruge en bevægelsesterning.
De forskellige grupper finder, hver især, fejl i den ene af deres to tekster. Når gruppen har fundet en fejl, løber de ind og slår med terningen, og udfører derefter den bevægelse, som står ud fra det antal øjne terningen viser, helt ned til den anden tekst. Når de kommer ned til den anden tekst, skal de rette fejlen. Til sidst læser de forskellige grupper deres rettelser op, og rettelserne diskuteres i klassen.

Variation

Eleverne kan selv skrive teksterne, eller læreren kan bruge tekster fra stile eller tekstproduktioner, eleverne selv har lavet.