Vinkelbane

Videresend til kollega

Formål

Kendskab til grundlæggende geometriske begreber som vinkler og parallelitet.

Rekvisitter

Papir og blyant.

Sådan gør du

Lav bane

I lokalet laver i en bane bestående af forskellige forhindringer (kegler, stole, borde mm.).

Makkerpar

Eleverne går sammen to og to.

Lav rutebeskrivelse

Hver elev laver en rutebeskrivelse til den anden elev. Bestem to punkter, et start punkt A og et mål B.

Rutebeskrivelse

På denne rutebeskrivelse kan der f.eks. stå følgende: ”Gå tre skridt frem, drej 45 grader til højre, gå to skridt frem, drej 180 grader til venstre, bak fire skridt osv.”

Fra A til B

Eleverne bytter nu rutebeskrivelse, og skal en af gangen gennem banen. God aktivitet!

Beskrivelse

I lokalet opstiller I en bane bestående af forskellige forhindringer (kegler, stole, borde mm). Eleverne skal nu, i makkerpar, dirigere hinanden fra et punkt ”A” til andet punkt ”B” uden om forhindringerne på denne bane. Dette gøres ved, at de to elever i makkerparret, hver laver en rutebeskrivelse til den anden elev.  Rutebeskrivelsen skal bruges til at orientere sig efter. På denne rutebeskrivelse kan der fx stå følgende: ”gå tre skridt frem, drej 45 grader til højre, gå to skridt frem, drej 180 grader til venstre, bak fire skridt osv.”. Eleven der orienterer sig efter anvisningerne, skal således forsøge at orientere sig fra ”A” til ”B”, men skal selvfølgelig ikke kende punktet ”B”.

Variation

Aktiviteten kan laves på tid. I kan i de mindre klasser give eleverne vinkelmålere med.

Tilsvarende aktiviteter